شمار چک های برگشتی با اصلاح قانون چک و اعمال مقررات سخت گیرانه تر روند کاهشی داشته که تداوم آن می تواند اعتماد میان فعالان اقتصادی در محیط کسب و کار را افزایش دهد.

نگاهی به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد که استفاده از چک در مبادلات اقتصادی کاهش زیادی داشته است.

کاهش ۴۷ درصدی چک های مبادله ای

 فروردین ۹۸ در کل کشور حدود ۵.۴ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۵۴۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به اسفند ۹۷ از نظر تعداد و مبلغ به ترتیبب ۲۹.۴ درصد و ۴۷.۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین در مدت یاد شده، حدود ۴.۹ میلیون فقره چک به ارزش ۴۸۳ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰.۱ درصد و ۴۸.۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در کل کشور ۹۰.۲ درصد از مجموع چک های مبادله ای و ۸۹.۲ درصد از مجموع مبلغ چک های مبادله ای وصول شد.در نخستین ماه سال ۹۸ تعداد ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزش ۵۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۱.۷ درصد و ۴۰.۱ درصد کاهش داشت.

 کاهش ۴۰ درصدی چک های برگشتی

بر این اساس، حدود ۹.۸ درصد از کل تعداد چک های مبادله ای و ۱۰.۸ درصد از مجموع مبلغ این چک ها برگشت داده شده است.

۵۰۴ هزار فقره چک به ارزش حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری با فقدان موجودی برگشت خورد و در واقع از نظر تعداد ۹۶ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۶ درصد از چک های برگشتی به دلایل مربوط به کسری، موجودی نداشت.

به گزارش ایرنا، علت اصلی کاهش شمار چک های برگشتی، اصلاح قانون چک و اعمال قوانین سخت گیرانه در این ارتباط  است.

بر اساس قوانین جدید، مهلت ۱۰ روزه برای ارسال اطلاعات چک‌های برگشتی به سامانه بانک مرکزی لغو شده و به محض صدور گواهی عدم پرداخت، بانک ها مکلف به ارسال اطلاعات مربوطه به این سامانه هستند.

همچنین بانک‌ها مکلف به درج کد رهگیری بر روی گواهی عدم پرداخت شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.