نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۹۸ رأی موافق ۱۵۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها مخالفت کردند.

علیرضا سلیمی در مخالفت با این طرح گفت: مفاد این طرح برای افزایش تعداد نمایندگان است که بار مالی دارد و برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً دولت لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه کرده است و قطعاً این مسائل در این لایحه گنجانده شده، تأکید کرد: نیازی نیست ما به این موضوعات به صورت جداگانه بپردازیم.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: با تأکید بر اینکه کیفیت و اثربخشی مجلس را باید افزایش داد نه تعداد نمایندگان را. همچنین در این طرح عدالت رعایت نشده و از سوی دیگر این طرح کارشناسی نیست چرا که مبنای افزایش و کاهش نمایندگان در بعضی از حوزه‌های انتخابیه در آن مشخص نشده است.

همچنین جبار کوچکی نژاد در مخالفت با طرح مذکور خاطرنشان کرد: این طرح بار مالی دولت را به شدت افزایش می‌دهد و در شرایط سخت اقتصادی فعلی ضرورتی ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر این طرح بسیاری از استان‌ها را با هم درگیر می‌کند چرا که برخلاف عدالت، افزایش تعداد نمایندگان در برخی از حوزه‌های انتخابیه در این طرح گنجانده شده است.

نماینده مردم رشت گفت: نیازی نیست در این مقطع این طرح در اولویت قرار گیرد چرا که این طرح‌ها درد مردم را دوا نمی‌کند.

همچنین سید حسین نقوی حسینی در موافقت با طرح مذکور اظهار داشت: این طرح در مورد حقوق مردم است و مردم حق داشتن تریبون در مجلس را دارند.

وی افزود: مجلس می‌خواهد حقوق ملت را تصویب کند و نباید بررسی این موضوع را به دولت ارجاع دهیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار داشت: بعضی از حوزه‌های انتخابیه، تعداد جمعیتشان با نمایندگانشان انطباق ندارد و ضرورت دارد این طرح به تصویب برسد.

در ادامه جلسه تقی کبیری در موافقت با طرح مذکور گفت: در اصل موضوع و افزایش تعداد نمایندگان دولت هم نظر موافق دارد.

وی تاکید کرد: برخلاف ادعای مخالفان این طرح مبنی بر اینکه طرح افزایش تعداد نمایندگان با عدالت سازگاری ندارد باید گفت که این طرح کاملاً مبتنی بر عدالت است و بر اساس عدالت افزایش تعداد نمایندگان برخی از حوزه‌های انتخابیه مطرح شده است.

همچنین محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید کرد: نزدیک به سه دوره مجلس است که بحث افزایش تعداد نمایندگان مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کاملاً روی این موضوع بحث کارشناسی شده و ما بر اساس شاخص‌ها کار کرده ایم و با توجه به اینکه ۲۳ سال است که به تعداد نمایندگان اضافه نشده است، لازم است که این طرح را به تصویب برسانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.