«دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه وارد ژاپن شد تا سفر چهار روزه خود به توکیو را آغاز کرده و بر تقویت روابط این دو متحد تاکید کند.

به گزارش واشنگتن پست، در این سفر، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن میزبان خواهد بود و ترامپ به عنوان اولین رهبر خارجی خواهد بود که با «نارو هیتو» که از ماه مه به عنوان امپراطور جدید ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد دیدار کند.

ترامپ عصر شنبه و در جمع ده‌ها نفر از مدیران اجرایی شرکت‌های ژاپنی در محل اقامت سفیر آمریکا در ژاپن گفت: ما ساعت‌های زیادی در هواپیما بودیم و همین الان پیاده شدیم و اینجا هستیم.

اما تعدادی موضوعات جدی در حاشیه این سفر بررسی خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به عزم ترامپ برای توافق تجاری بهتر با ژاپن و متقاعد کردن این کشور برای پرداخت بیشتر برای حضور نظامیان آمریکا در آنجا و بن بست به وجود آمده با کره‌شمالی و افزایش سریع تنش‌ها با ایران اشاره کرد.

روز شنبه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که کره‌شمالی با آزمایش موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد، آشکارا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و ترامپ و آبه بر اهمیت باقی ماندن تمامی این تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تاکید خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که کره‌شمالی به تلاش‌های آمریکا و کره‌جنوبی برای آغاز مجدد مذاکرات پس از شکست دور قبلی آن در هانوی ویتنام در فوریه پاسخ نداده است.

اگر سیاست ترامپ در قبال کره‌شمالی در آشفتگی قرار دارد اما دست کم آبه می‌تواند دوستانه به سخنان ترامپ درباره کره‌شمالی گوش دهد.

اما موضوع حساس‌تر ایران خواهد بود. این در حالی است که ترامپ روز جمعه اعلام کرد که ۱۵۰۰ نظامی بیشتر به خاورمیانه اعزام خواهد کرد تا با تنش‌های فزاینده در غرب آسیا مقابله کند.

ژاپن روابط دیپلماتیک و فرهنگی دیرینه‌ای با ایران داشته و با تصمیم آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای مخالفت کرده بود. روز شنبه رسانه‌های ژاپنی از احتمال سفر آبه به تهران در ماه ژوئن (خرداد ماه) و دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران خبر دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، این سفر با هدف میانجی‌گری خواهد بود و این چیزی است که مقامات ژاپن با ترامپ در این سفر درباره آن بحث خواهند کرد.

این سفر در پی سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به ژاپن در اوایل ماه جاری خواهد بود.

آبه که به همراه پدرش در سال ۱۹۸۳ به ایران سفر کرده از زمانی که به نخست وزیری رسیده، روابط نزدیکی با مقامات ایران داشته است.

این دو کشور در سال ۲۰۱۶ توافقنامه سرمایه‌گذاری امضا کرده و طی سال جاری نیز ۹۰ سال تعامل دیپلماتیکی با یکدیگر را جشن گرفتند.

«آکیهیسا ناگاشیما» سیاستمدار مستقل و کارشناس سابق امنیت ملی ژاپن با استقبال از احتمال میانجی‌گری آبه در پیامی در توئیتر نوشت: ماموریت اعتبار بخش قابل توجهی است. این راه‌حل واقعی است که هم می‌تواند باعث نجات وجهه ترامپ شود که به دنبال یاقتن راهی برای تعامل با موضع سخت بولتون بوده و همچنین برای نخست وزیر آبه است که چالش‌هایی در روابط ژاپن با روسیه و کره‌شمالی دارد.

وی افزود: «ناگهان دیدار سران آمریکا و ژاپن که دستور العمل دیپلماتیکی به همراه نداشته، مفهوم پیدا می‌کند. این همان چیزی است که ما از آن با عنوان دیپلماسی آرام یاد می‌کنیم.»

بولتون روز شنبه از پاسخ به سوالی درباره میانجی‌گری احتمالی ژاپن خودداری کرده اما گفت که سران دو کشور قطعا درباره ایران بحث خواهند کرد.

وی بار دیگر اتهامات علیه ایران را تکرار کرده و گفت که درباره این سطح از رفتارهای خطرناک توسط ایران نگران است.

بولتون اضافه کرد: مسیر حفظ صلح و مسیر جلوگیری از اتخاذ گام‌های خصمانه توسط ایران، حضور قدرتمند آمریکا در منطقه است.

البته در دیدارهای ترامپ در ژاپن موضوعات دوجانبه نیز بررسی خواهد شد. ترامپ پیش از سفر در پیامی در توئیتر نوشت: من درباره تجارت و ارتش نیز با دوستم، نخست‌وزیر شینزو آبه گفت‌وگو خواهم کرد.

ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که تعرفه ۲۵ درصدی بر روی واردات خودروهای  خارجی وضع خواهد کرد، اقدامی که تاثیر جدی بر اقتصاد ژاپن خواهد گذاشت اگر چه آمریکا اخیر اعلام کرده که این اقدام را ۱۸۰ روز به تاخیر خواهد انداخت. وی همچنین از ژاپن خواسته تا تعرفه واردات محصولات کشاورزی را کاهش دهد.

ترامپ در سخنرانی در اقامتگاه «ویلیام هاجرتی» سفیر آمریکا در ژاپن گفت که آمریکا و ژاپن در حال مذاکره درباره توافق تجاری دوجانبه هستند اما به این موضوع اشاره کرده که در تراز تجاری دو کشور ناترازی وجود دارد.

وی گفت: می‌خواهم بگویم که ژاپن برای سال‌های متمادی تراز تجاری مثبت با آمریکا داشته‌ اما این مشکلی ندارد و شاید به همین دلیل است که شما ما را خیلی دوست دارید.

ژاپن پیشتر عضو اتحادیه تجاری «ترانس پاسیفیک» بوده که متشکل از ۱۱ کشور بوده و همچنین موفق شده تا توافق جداگانه‌ای با اتحادیه اروپا امضا کند که در پی آن تعرفه‌های تجاری درباره محصولات کشاورزی میان کشورها برداشته می‌شود اما پس از تصمیم ترامپ برای خروج از اتحادیه «ترانس پاسیفیک» آمریکا دیگر عضو این اتحادیه نبوده و صادرات گندم، جو و گوشت آمریکا به ژاپن با مشکل مواجه شده است.

ترامپ همچنین خواستار آن است که ژاپن هزینه بیشتری برای نظامیان آمریکایی که در این کشور مستقر هستند پرداخت کند اگر چه توکیو اعلام کرده که بخش عمده‌ای از هزینه استقرار این نیروها را پرداخت می‌کند و سهم بیشتری را در مقایسه با دیگر کشورهایی که میزبان نظامیان آمریکایی هستند پرداخت می‌کند.

ترامپ روز سه‌شنبه نیز از ناو هواپیما بر ژاپنی بازدید خواهد کرد، این ناو پیشتر حامل بالگرد بوده اما هم اکنون می‌تواند جنگنده‌های عمود پرواز اف-۳۵ بی را نیز حمل کند. ژاپن قصد دارد در این بازدید بر تمایل ژاپن برای دفاع از خود تاکید کند.

نخست وزیرژاپن زمان و توجه زیادی را برای داشتن روابط نزدیک با ترامپ هزینه کرده است. از سال ۲۰۱۶ تا کنون این دو مقام بیش از ۴۰ بار با یکدیگر دیدار یا تماس تلفنی داشته‌اند.

این دومین دیدار ترامپ و آبه طی سه ماه خواهد بود. آبه آوریل گذشته به واشنگتن سفر کرده بود و ترامپ نیز ماه آینده و در چارچوب نشست سران ۲۰ بار دیگر به ژاپن سفر خواهد کرد.

ترامپ شنبه شب گفت که روابط آمریکا و ژاپن هیچگاه تا این حد قدرتمند، قوی و نزدیک نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.