محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی‌هایی که به نام فراکسیون منتشر شده تصمیم فراکسیون نبوده است. بلکه یک عده بر اساس تحلیل خود مسائلی را مطرح کردند که ممکن است برخی از آنها هم درست از آب در بیاید. البته وضعیت ما در مورد کاندیداهای ریاست و نایب رئیسی تقریباً مشخص است اما فهرست نهایی فراکسیون برای انتخابات هیأت رئیسه تا یکی دو ساعت آینده اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که در نشست صبح امروز مجمع عمومی فراکسیون امید در مورد کاندیداهای فراکسیون برای انتخابات هیأت رئیسه رأی گیری شده یادآور شد: ما برای همه پست‌های هیأت رئیسه حتی ریاست، کاندیدا داشتیم. کاندیدای برجسته‌ای برای ریاست وجود داشت که انصراف داد اما تمام رأی‌گیری‌های صورت گرفته در فراکسیون مخفی با ورقه بود که نتیجه نهایی پس از بازشماری اعلام می شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس انتخابات هیأت رئیسه مجلس را از مسائل مهم در پارلمان عنوان و خاطر نشان کرد: مبنای نهادهای پارلمانی خرد جمعی است و رئیس مجلس هم مزیتی بر سایر نمایندگان ندارد. بلکه سخنگوی آنهاست و به این علت سالی یک بار انتخاب می‌شود که نمایندگان عملکرد را بررسی می‌کنند و بعد اقدام به انتخاب می‌کنند.

عارف با بیان اینکه جریانات سیاسی باید حضوری فعال برای اداره بهتر مجلس داشته باشند، افزود: ما در کنار هویت اصلاح طلبانه چند انگیزه برای مشخص شدن وزنمان در مجلس داریم که یکی از آنها ارتقای جایگاه مجلس است. ما می‌توانیم جدی‌تر برای ارتقای این جایگاه کار کنیم. زیرا معتقدیم راهی جز اداره‌ی مجلس بر اساس خرد جمعی وجود ندارد و ۱۲ عضو هیأت رئیسه باید احساس مسئولیت مشترک داشته باشند.

رئیس فراکسیون امید با تاکید بر این که هر صدایی باید سهمی در اداره مجلس داشته باشد تاکید کرد: عملاً در این مسیر حرکت نشده است علاوه بر این ما معتقدیم باید چند کار مشخص را در مجلس به نتیجه برسانیم. در شرایط فعلی اولویت اول مسائل اقتصادی و معیشتی و اصلاح نظام بودجه ریزی است. همچنین معتقدیم کمیسیون‌های تخصصی باید تخصصی‌تر اداره شوند و نقش محوری در مجلس داشته باشند. به این معنی که هر کمیسیون در سال یک کار مهم را به نتیجه برساند.

عارف با بیان اینکه فراکسیون امید باب گفت و گو و تعامل با سایر فراکسیون‌ها بر سر انتخابات هیأت رئیسه را نبسته اضافه کرد: موضع ما ائتلاف بود زیرا معتقدیم همه صداها باید شنیده شود. اما ائتلاف به این معنی است که ما روی ۱۲ عضو هیأت رئیسه صحبت کنیم. نمی‌شود فراکسیون یک خط قرمز برای خود تعریف کند و بعد بتوان درباره‌ی ائتلاف صحبت کرد. تجربه سه سال گذشته ما هم نشان داد که فراکسیون‌های دیگر آمادگی ائتلاف ندارند. البته نهایتاً مجمع عمومی فراکسیون امید این اختیار را به هیأت رئیسه فراکسیون داده که در صورت نیاز در مورد ائتلاف با سایر فراکسیون‌های سیاسی تصمیم گیری کند.

رئیس فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نشست خبری روز چهارشنبه خود با خبرنگاران از برخی از سوء برداشت‌ها در مورد اظهاراتش انتقاد کرد و گفت: من در جایی گفتم از دولت انتقاد جدی می‌کنیم تا جایی که دولت تضعیف نشود و در جای دیگری هم گفتم پای مطالبات مردم ایستاده‌ایم اما این صحبت به گونه‌ای نقل شد که پای مطالبات مردم هستیم تا جایی که دولت تضعیف نشود. من این را نگفتم ما معتقدیم دولت وسیله‌ای برای خدمتگزاری است و خودش به تنهایی اصالتی ندارد. ما تا پای جان مطالبات مردم را دنبال می‌کنیم.

وی در پایان با بیان این که دو هفته پیش دیدار خصوصی با رئیس جمهور داشته خاطر نشان کرد: ما تخریب دولت را مضر می‌دانیم. به همین دلیل بخشی از نقدهایمان به دولت را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.