مرکز آمار و رصد شهری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اقدام به ارائه نرخ رشد جمعیت در سال ۹۷ که از اخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام گرفت، کرده است.

این سرشماری هر ۵ سال انجام می‌شود و اطلاعات آن از سوی مرکز ملی آمار کشور ارائه می‌شود.

نرخ رشد جمعیت یکی از پارامتر‌های مناسب برای سیاست‌گذاری مدیران و مسئولان جهت توسعه پایدار شهری است که با استناد به این آمار و ارقام بتوانند در سیاست‌گذاری شهری و کشوری قدم مثبتی بردارند.

طبق اطلاعات به دست آمده جمعیت پایتخت ۸ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۹۵۰ نفر است که از این جمعیت ۴ میلیون ۳۶۴ هزار و ۷۵۴ نفر را زنان و ۴ میلیون و ۳۱۵ هزارو ۲۰۵ نفر را مردان تشکیل می‌دهند. طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی آمار کشور، تعداد خانوار‌های پایتخت ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۴ نفر است.

مناطق ۴ و ۵ دارای بیشترین و منطقه ۹ کمترین تراکم جمعیت

تراکم جمعیت در منطقه ۴ تهران بالغ بر ۹۱۷ هزار و ۲۶۱ نفر است که از این ر. قم ۴۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر را مردان و ۴۶۰ هزار و ۸۷۷ نفر را زنان تشکیل دادند. از معابر اصلی تهران در منطقه ۴ تهران می‌توان به تهرانپارس، قنادکوثر، شمس‌آباد، پاسداران اشاره کرد و از مراکز فرهنگی می‌توان به ۲ فرهنگسرای اشراق و هنگام اشاره کرد.

در منطقه ۵ تهران تراکم جمعیت ۸۵۶ هزار و ۵۶۵ نفر است که از این آمار ۴۲۰ هزار و ۴۳۱ نفر را مردان و ۴۳۶ هزار و ۱۳۴ نفر را زنان تشکیل دادند. از مهمترین معابر مناطق ۵ تهران می‌توان به بزرگراه شهید لشکری، شیخ‌فضل‌الله نوری و بزرگراه اشرفی اصفهانی اشاره کرد.

منطقه ۹ تهران جزء آن‌دسته از مناطقی است که رکورد دار کمترین تراکم جمعیت بین مناطق ۲۲ گانه پایتخت است. تراکم جمعیت در منطقه ۹ تهران ۱۷۴ هزار و ۱۱۵ نفر است که از این آمار ۸۸ هزار و ۹۲ نفر را مردان و ۸۶ هزار و ۲۳ نفر را زنان تشکیل داده‌اند. از معابر و مکان‌های اصلی این منطقه می‌توان به پادگان جی، بوستان المهدی، خیابان استاد معین و محدوده فرودگاه مهرآباد اشاره کرد.

پر جمعیت‌ترین منطقه پایتخت را بشناسید!/ بررسی پراکندگی جمعیت در مناطق ۲۲ تهران

کدام مناطق کمترین و بیشتری تراکم جمعیت در هکتار را دارد؟

نمودار به دست آمده از میزان تراکم جمعیت در هکتار نشان می‌دهد تراکم جمعیت در منطقه ۲۲ تهران در هر هکتار، عددی در حدود ۳۰ نفر است.

منطقه ۲۲ تهران را به عنوان قطب گردشگری و تفریح پایتخت می‌شناسند، از مهمترین مراکز تفریحی در منطقه ۲۲ می‌توان به تهران مال، آبشار تهران، دریاچه مصنوعی چیتگر و مجتمع ایران مال که در دست احداث است اشاره کرد. مساحت منطقه ۲۲ پایتخت، ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار است که از این مساحت هزار و ۳۰۰ هکتار متعلق به فضای سبز است.

بیشترین تراکم جمعیت در هکتار متعلق به منطقه ۱۰ پایتخت است

تراکم نفرات در هر هکتار این منطقه از پایتخت، ۳۹۹ نفر است، و یکی از این علت‌ها مرکزیت این نقطه از پایتخت است. از مهمترین معابر منطقه ۱۰ تهران می‌توان به خیابان جیحون، خیابان خوش، خیابان قصرالدشت، خیابان کارون و خیابان جمهوی اسلامی اشاره کرد.

منطقه ۲۲ کمترین خانوار/منطقه ۴ بیشترین خانوار

منطقه ۲۲ پایتخت با ۵۴ هزار و ۸۵۷ خانوار داری کمترین و منطقه ۴ تهران دارای بیشترین تعداد خانوار در پایتخت است. نمودار جمعیت در محله‌های پایتخت که از سوی مرکز آمار و رصد شهری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهردرای تهران، نشان می‌دهد، تهرانپارس غربی با جمعیتی بالغ بر ۱۲۴ هزار ۶۳۴ نفر رکورد دار جمعیت در محلات پایتخت است.

این آمار نشان می‌دهد که مناطق مرکزی پایتخت به علت دسترسی آسان به فضای داخلی شهر و مراکز اداری و تجاری دارای بیشترین تراکم جمعیت است.

آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۱ تا سال ۹۵، ۴۳۹ پروژه در منطقه ۲۲ افتتاح و در منطقه ۱۰ تهران که دارای بیشترین تراکم جمعیت در هکتار است ۸۶ پروژه عمرانی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

توجه به این آمار‌ها از سوی مدیران شهری موجب می‌شود که در تصمیم‌گیری و ارائه خدمات و تسهیلات به مناطق پایتخت بتوانند به صورت آگاهانه عمل کنند و در تخصیص اعتبار و بودجه به مناطق پایتخت عملکردی مثبت داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.