افزایش نرخ ارز در سال گذشته هر چند جرقه اولیه افزایش قیمت ها در بازار گوشی تلفن همراه بود اما با این حال تنها مشکلی نبود که دست اندرکاران  مصرف کنندگان به خود دیدند.

 اما و اگر بر سر عرضه گوشی های توقیفی و اخبار متعدد و بعضا متناقض درباره ورود گوشی های همراده مسافر خود عامل مهمی بود که بازار را با نوساناتی جدی در این حوزه مواجه کرد.

در روزهای اخیر نیز افزایش قیمت گوشی تلفن همراه تحت تاثیر تصمیماتی رخ داده است که پیش از این اتخاذ شده و حالا شمارش معکوس برای بازگشت آرامش یا فروکش هیجان در این بازار آغاز شده است.

حالا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی از بازگشایی سامانه رجیستری گوشی همراه مسافر تا دو روز آینده خبر می دهد. در صورت اجرایی شدن این پیش بینی، بازار از روی یکشنبه شرایط تازه ای را در این حوزه پذیرا خواهد بود.

 قیمت‌ها باز هم بالا رفت

 هر چند فروشندگان گوشی تلفن همراه از کسادی بازار در قیاس با سال‌های قبل خبر می‌دهند اما بازار این کالا چندان هم بی رونق نیست و خرید و فروش در این بازار جریان دارد.

 بررسی‌ها نشان می دهد دامنه قیمتی پرطرفدار در این بازار اما دامنه قیمتی ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است.

 یکی از فعالان بازار موبایل که به گفته خود به صورت عمده فعالیت دارد، در این خصوص گفت: بیشتر واحدهای صنفی از ما گوشی‌هایی می‌خواهند که در این رنج قیمتی قرار دارند، البته مساله این گوشی ها قبلا به مراتب ارزان‌تر بود اما با رشد قیمت ارز، این گوشی ها در حال حاضر پرفروش ترین گوشی‌ها هستند.

 به گفته وی برند کره‌ای سامسونگ نیز در این میان پرطرفدار است و پس از آن چینی‌ها توانسته اند سهم خوبی از بازار بگیرند.

او درباره وضعیت بازار فروش گوشی آیفون نیز گفت: این بازار هم مشتریان خاص خود را دارد اما وضعیت مانند قبل نیست چرا که گوشی‌های آیفون افزایش قابل توجه قیمت را در ماه های گذشته داشته‌اند.

بازار گوشی تلفن همراه 

 تاثیر بسته بودن سامانه رجیستری بر بازار

 هر چند بسیاری از فعالان بازار تنها عامل گرانی در روزهای اخیر را بسته بودن سامانه رجیستری گوشی همراه مسافر نمی دانند اما برای این عامل سهم قابل توجهی را قائل هستند.

 برخی از عدم عرضه به موقع گوشی به بازار، اتفاقا با هدف بر هم ریختن وضعیت سخن می گویند و برخی دیگر نیز معتقدند نوسانات ارز، ثبات این بازار را نشانه گرفته است.

حجم فروش موبایل در ایران

موسسه‌ی تحقیقات بازار GFK پیش از این در گزارشی از میزان فروش گوشی تلفن همراه در تابستان ۱۳۹۶ خبر داد. در این گزارش تاکید شده بود:  در سه ماه تابستان این سال به طور متوسط هر ماه ۶۳۰ هزار دستگاه گوشی موبایل در بازار ایران به فروش رسیده است.

بیزینس مانیتور نیز در گزارشی با اشاره به فروش ۳.۷ میلیارد دلار گوشی همراه در بازار ایران طی سال ۲۰۱۴ پیش بینی کرده بود در سال ۲۰۱۹ فروش دستگاه های تلفن همراه در ایران به ۴.۷ میلیارد دلار برسد.

قیمت‌ها چقدر بالا رفت؟

درستی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی، تصویری، تلفن همراه حالا با تایید افزایش قیمت ها تاکید دارد اتفاقات اخیر به رشد ۶۰۰ هزار تومانی قیمت رد برخی مدل ها منجر شده است این در حالی است که رصد بازار نشان می دهد رشد قیمت بیش از این ارقام بوده است.

 به گفته فعالان بازار گوشی آیفون XS MAX با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، از ۱۸ میلیون و دویست هزار تومان در فروردین ماه به حدود ۲۲ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

 همچنین قیمت همین مدل گوشی با ظرفیت حتفظه ۶۴ گیگابایت از ۱۷ میلیون و دویست هزار تومان به ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

 قیمت آیفون XS با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت از ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به حدود ۱۸.۵ میلیون تومان رسید. گوشی هواوی mate۲۰pro نیز از ۱۱ میلیون و صد هزار تومان به دوازده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی M۱۰ از دو میلیون تومان به دو میلیون و سیصد هزار تومان و قیمت مدل M۲۰ با ظرفیت ۳۲ گیگ ا دو میلیون تومان به حدود ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است.

 آن گونه که ابراهیم درستی، پیش بینی کرده است، با بازگشایی این سامانه قیمت ها رد گشوی بازار تلفن همراه به تعادل خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.