بانک مرکزی از سال گذشته خبر از ایجاد بازار متشکل ارزی داد که قرار بود بر اساس آن خرید و فروش ارز در بازار آزاد ساماندهی شده و از سوی دیگر کشف قیمت واقعی ارز به جای بازارهای سلیمانیه، هرات و امثال آن در تهران انجام شود.

طی هفته‌های گذشته مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وعده‌هایی برای راه‌اندازی این بازار داده بودند، اما به رغم اینکه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد خبر از آغاز فعالیت این بازار تا هفته گذشته داد، اما هنوز این بازار به مرحله اجرایی نرسیده است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کانون صرافان ایران از روز گذشته ارسال مدارک موردنیاز جهت پیش‌ ثبت‌نام و ورود به بازار متشکل ارزی را آغاز کرده است.

از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای گذشته اعلام کرده بود که بانک مرکزی اقدامات حاکمیتی خود را در زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی انجام داده و دیگر کاری در این مورد ندارد و زمان آغاز فعالیت این بازار به خود آن شرکت بستگی دارد.

با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی قرار است، بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به عنوان بازیگران اصلی این بازار فعالیت کرده و بتوانند خرید و فروش ارز را از طریق مکانیزم آنلاینی که در این بازار تعریف شده، انجام دهند.

البته برخی بر این باور بودند که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، سامانه نیما حذف شده و این بازار جای سامانه نیما را خواهد گرفت، اما رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را رد کرده و گفته است که حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی به هیچ وجه صحت ندارد و حتی تاکید شده که صادرکنندگان ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی افزود: در حال حاضر سامانه نیما محور تبادل ارزی تجارت ارزی کشور است و به هیچ وجه حذف نمی‌شود.

با این حال در صورتی که بازار متشکل ارزی به اهداف اصلی تعریف‌شده برای آن برسد و کشف قیمت ارز در تهران انجام شود، علاوه بر اینکه ممکن است سبب کاهش قیمت ارز شود، بلکه تاثیر بسیار جدی بر جلوگیری از التهابات بازار ارز و نوسانات آن خواهد داشت.

همتی این را هم گفته است که در حال حاضر فعالیت‌های بازار متشکل ارزی در مرحله آزمایشی قرار دارد که پس از اتمام این مرحله، فعالیت رسمی بازار آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه کانون صرافان ایران از روز گذشته مراحل ارسال اطلاعات و مدارک به بانک مرکزی را آغاز کرده است، انتظار می‌رود که با پایان یافتن این مرحله به زودی بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.