«حسین موسویان» عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی با کشورهای اروپایی در دوران مسئولیت حسن روحانی اخیراً در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی» به مسائل مختلفی از جمله تهدیدهای دولت ترامپ علیه ایران، کوتاهی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی خود و همچنین بی‌توجهی جامعه جهانی به نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا پرداخته است.

در مصاحبه موسویان با راشا تودی می‌خوانیم:

مجری: نظر شما درمورد تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران چیست؟

موسویان: من درهیچ دورانی از روسای جمهوری آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران، چنین وضع آشفته ای درسیاست آمریکا درمورد ایران ندیده ام. واضح است که از یکطرف مواضع ترامپ درمورد ایران با مشاورین و مسئولین کلیدی اش متفاوت است و ازطرف دیگر مواضع شخص ترامپ مملو از ضد ونقیض گویی است. ترامپ اخیرا یکبار گفت که من میخواهم با ایرانی ها بنشینم و توافق بکنم که بمب هسته ای نداشته باشند.همین و بس! یک روز بعد ایران را به نابودی وپایان رسمی تهدید کرد. ما با یک رئیس جمهوری درآمریکا طرف هستیم که نمی‌داند در مورد ایران چه میخواهد.

مجری: شاید هم میدانند چه میکنند. آقای ترامپ ازبرجام خارج میشود و اخیرا هم وزیرخارجه انگلیس ایران را تهدید کرده که اگر به برجام متعهد نماند، انگلیس به آمریکا خواهد پیوست

موسویان: وزیرخارجه انگلیس باید این را درک کند که قبل از هرچیز انگلیس باید به تعهدات برجامی خود عمل کند. انگلیس در اجرای تعهدات برجامی خود قصور کامل داشته است. لذا اول انگلیس باید قبل از اینکه شرطی بگذارد، به تعهداتش عمل کند.

در بین هفت کشور امضاء کننده برجام، ایران تنها عضوی است که به تعهداتش بدون کم و کاست عمل کرده است. آمریکا که بطور کامل برجام را نقض کرده است. اروپاییها شامل انگلیس برای دو سال تمام از اجرای تعهداتشان در عادی سازی روابط بازرگانی و اقتصادی درچهارچوب برجام عمل نکرده اند. لذا اروپایی ها قبل از تهدید ایران، باید پاسخگوی عدم اجرای تعهداتشان باشند.

مجری: با توجه به اینکه شما گفتید که تنها ایران به تعهداتش عمل کرده در حالیکه سایر قدرتهای جهان عمل نکرده اند، چرا شما به آمریکا اعتماد کردید و با آمریکا مذاکره کردید درحالیکه مقامات کلیدی مثل جولیانی و بولتون با سازمان تروریستی مجاهدین خلق همکاری میکنند.

موسویان: مذاکره به معنی اعتماد نیست. مذاکره وسیله ای است برای رفع اختلافات. کشورها با رفع اختلاف درمورد یک موضوع هم هیچگاه به اعتماد کامل نمیرسند.

مجری: آیت الله خامنه ای اعلام کرده که ایران دنبال بمب هسته ای نیست. شما وضع لیبی را دیدید. وقتی که برنامه هسته ای را رها کرد، مورد حمله نظامی قرار گرفت. ایران چگونه میخواهد درمقابل آمریکا و ناتو از خود دفاع کند؟

موسویان: اول اینکه ایران تاکنون توانسته درمقابل فشارها و تحریمها، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ اطلاعاتی آمریکا مقاومت کند. حتی آمریکا درتجاوز صدام به خاک ایران شریک شد و به تاسیسات نفتی ایران حمله کرد.  ایران به مدت 40 سال بدون بمب هسته ای درمقابل آمریکا مقاومت کرده است.

دوم اینکه تمام فشارهای آمریکا به قصد تضعیف ایران بوده است. منتهی بعد از 40 سال آمریکا با یک واقعیتی روبروشده که ایران اگر باثبات ترین و قدرتمندترین کشور منطقه نباشد، یکی از باثبات ترین و قدرتمندترین کشورهایی منطقه است. لذا ایران بدون بمب اتم هم قادر خواهد بود که با همین استراتژی و ظرفیت و توانایی، به راه مقاومت ادامه دهد.

مجری: با توجه به وقایع لیبی و برجام، آیا فکر میکنید که چین و روسیه برای حمایت از مقررات بین الملل به اندازه کافی اقدام کرده اند؟

موسویان: واقعیت این است که کشورهای چین و روسیه درمقایسه با آمریکا و اروپا، دراجرای برجام صادق تر بوده اند. آمریکا کاملا برجام را نقض کرده و اروپا هم به حمایت سیاسی بسنده کرده است. درعین حال، ضمن اینکه چین و روسیه نسبت به اروپا و درعمل از اروپا بهتر عمل کرده اند، اما به تعهدات خود بطور کامل عمل نکرده و دراجرای کامل تعهدات برجامی خود نیز قصورکرده اند.

نهایتا حسن اینکه برجام امضاء شد وایران به تعهدات خود عمل کرد، این است که امروز جامعه جهانی به این حقیقت پی برد که برای اولین بار بین ایران و قدرتهای جهانی توافقی رسمی صورت گرفت، ایران کامل به تعهداتش عمل کرد و بطور کلی همه قدرتهای جهانی به تعهداتشان عمل نکردند بویژه آمریکا و اروپا. اکنون مسلم شد که ایران بالاترین سطح از شفاقیت در بین همه اعضاء جامعه جهانی را پذیرفت و به آن عمل کرد. لاکن اگر آقای ترامپ گمان میکند که با تهدید و فشار قادر خواهد بود که یا ایران را تسلیم کند یا به مذاکره وادار کند، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه ترامپ تغییر سیاست داده وبه ایران احترام بگذارد، به اصل عدم مداخله و احترام متقابل عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.