«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «النصر» این کشور از اوضاع و شرایطی سیاسی حاکم بر عراق انتقاد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات عراق، حیدر العبادی جمعه (۳ خرداد) در مصاحبه مطبوعاتی گفت: «عادلانه نیست که وزارت‌خانه‌ها به فراکسیون‌های خاصی داده شود و سایر فراکسیون ها محروم شوند».

او با انتقاد از شرایط سیاسی عراق گفت: «فضایی که ما در آن زندگی می‌کنیم بدتر از "سهم‌خواهی" است و اصلاح [اوضاع  امور] باید در روش باشد نه در شخصیت‌های [سیاسی]».

نخست‌وزیر سابق عراق بر ضرورت اولویت دادن به منافع کشور بر «شخصی‌سازی» منافع تأکید کرد و گفت که: «فاسدان تصمیم گرفتند که من در دور دوم نخست‌وزیری پیروز نشوم؛ چرا که نگران منافع خود بودند».

العبادی همچنین از دولت «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر فعلی عراق انتقاد کرد و گفت او برخی از شخصیت‌ها را به رغم اینکه مظنون به فساد هستند، در مناصب اجرایی به کار گرفته است.

او پیروزی بر تروریسم در عراق و امنیت حاکم بر این کشور را نتیجه تلاش‌ها و فداکاری‌های بزرگی دانست که با همت عراقی‌ها و نبرد میدانی محقق شد.

رئیس ائتلاف النصر عراق گفت: «[در دوره ریاست خود] در راستای مقابله با فساد تلاش کردم ولی این مسئله نیازمند تلاش، وقت و ادله قضایی است و نمی‌توان بدون دلایل قضایی کسی را متهم به فساد کرد».

او در چرایی عدم تکمیل کابینه عبدالمهدی نیز مدعی شد که ائتلاف‌های «سائرون» به رهبری «مقتدی الصدر» و ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» همانند یک هیأت مذاکره کننده برای فیصله دادن دادن به بقیه مناصب تحرک دارند.

 حیدر العبادی که در انتخابات پارلمانی چهارم، توافق احزاب و فراکسیون‌ها بر سر نامزدی خود برای تصدی نخست‌وزیری را از دست داد، طی ماه‌های گذشته به دولت عبدالمهدی انتقاد گرفته است و به گفته برخی از سیاسیون عراق در رؤیای بازگشت به قدرت است.

نخست‌وزیر سابق عراق شانزدهم اردیبهشت ماه گفته بود که دولت عبدالمهدی، بر اساس ائتلافهای سست شکل گرفته است و نخواهد توانست به مسیر خود ادامه دهد.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق ۲۲ اردیبهشت ۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) برگزار شد. ولی توافق احزاب سیاسی بر سر رئیس جمهور که وظیفه معرفی نامزد نخست‌وزیری برای پارلمان را برعهده دارد، پروسه انتخاب نخست‌وزیر و به تبع آن، تکمیل کابینه را ماه‌ها عقب انداخت و کابینه دولت عراق همچنان تکمیل نشده است. وزارت‌خانه‌های دفاع، دادگستری، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش عراق وزیر ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.