جدیدترین تنش در روابط تجاری آمریکا و چین پس از این روی داد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پکن را به خلف وعده در مذاکرات تجاری متهم کرد و تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد. چین نیز در واکنش به این اقدام غیرمنتظره، دست به تلافی زد و تعرفه واردات گاز طبیعی آمریکا را افزایش داد.

نفت آمریکا تاکنون مشمول افزایش تعرفه چین قرار نگرفته است اما به نظر می‌رسد این موضوع اهمیتی برای خریداران چینی نداشته است، چرا که آنها سال گذشته با وجود آتش بس تجاری سه ماهه ای که میان آمریکا و چین منعقد شد، خرید نفت آمریکا را متوقف کردند.

به گفته سنگ ییک تی از شرکت مشاوره "اس آی ای انرژی"، شرکت های چینی به دلیل وجود عرضه کافی از سوی ایران و روسیه، انگیزه چندانی برای خرید نفت آمریکا ندارند و تهدید دائمی تعرفه‌ها نیز باعث شده است پالایشگاههای چینی انگیزه ای برای تغییر عادت خود نداشته باشند.

به نظر می رسد با بن بست در مذاکرات تجاری آمریکا و چین، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و حتی با تحریم شدن شرکت مخابراتی هواوی، وخامت بیشتری خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته چین بزرگترین خریدار نفت آمریکا بود و روزانه ۳۷۷ هزار بشکه نفت از این کشور وارد می کرد اما این رقم در مدت شش ماه منتهی به فوریه امسال به ۴۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.