آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران(۳ خرداد) در خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به فرازهایی از زندگی امیرالمومنین علی علیه السلام، گفت: حضرت علی با زیاده‌خواهان در بیت‌المال حتی اگر برادرش هم بود برخورد می‌کرد.

وی با بیان اینکه از شخصی که یک مغازه کوچک دارد و خرج خودش و خانواده‌اش را جمع می‌کند، نباید مالیات گرفت. از قشر ضعیف نباید گرفت بلکه از‌ آن شخصی که از امکانات مملکت استفاده کرده و پولدار شده باید مالیات گرفت. امیرالمومنین جمله‌ای به مالک اشتر دارند که می‌فرمایند، بیش از آنکه توجه به مالیات گرفتن کنی باید درآمدها را از آبادکردن زمین بالا ببری، حضرت بر آبادکردن زمین‌ها و تولید توجه بیشتری دارند.

خطیب نمازجمعه تهران خاطرنشان کرد: حضرت علی بر سر زمین عرق می‌ریخت و چاه می‌کند، وقتی آب از زمین بیرون می‌زد همانجا قلم و کاغذ می‌خواستند و آن را به نام فقرا می‌زدند. حضرت به جلوگیری از اسراف توجه بسیاری داشت. متاسفانه ما به مسئله صرف‌جویی توجه نداریم. این ضیافت‌ها و عروسی‌هایی که انجام می‌شود و غذاهایی که می‌ماند چه می‌شود؟ خدا کند به فقرا بدهند اما من شنیده‌ام در زباله می‌ریزند. از این کارها باید ترسید که خدای ناکرده عذاب نازل نشود. 

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به اینکه امام علی فرمودند، ای مالک تو با دشمنان این مردم مسلمان باید بجنگی و جهاد کنی، گفت:  من از شما یک سوال دارم. چقدر نظام ما جهاد فرهنگی دارد؟ جهاد فرهنگی زیربنا است، چقدر با بدخواهان فرهنگ و دشن‌مان می‌جنگیم؟ نه تنها نمی‌جنگیم بلکه فرش قرمز هم برایشان پهن می‌کنیم که فرهنگ ما را ببرند. در این فضای مجازی چه خبر است؟ برخی می‌گویند می‌توان کاری کرد که مانع از در دسترس بودن همه مطالب فضای مجازی برای نوجوانان باشیم اما نمی‌دانم چه کسی  مانع می‌شود؟ آیا صحیح است طبیبی که بیماران را درمان می‌کند غذای مسموم در اختیار آنها قرار دهد؟

وی با انتقاد از پخش برخی کتب در نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: زمانی که در سپاه بودم، برخی را به نمایشگاه فرستادم تا ببینند در  چه نوع آثاری وجود دارد. به‌من گفتند انواع کتب الحادی، ضد خدا و اسلام و ضد انقلاب یافت می‌شود. مراجع می‌گویند حفظ کتب ضاله حرام است و باید محو شود. من به وزیر ارشاد پیشنهاد می‌دهم اگر سال آینده می‌خواهید نمایشگاه کتاب داشته باشید، از همین حالا دست به‌کار شوید و به انتشارات خارجی بگویید تا فلان زمان مهلت دارند کتاب‌هایی که می‌خواهند در نمایشگاه باشد بفرستند و تک تک بررسی می‌شود. اگر هم کتابی تشخیص داده شد که نباشد اما انتشارات مربوطه خواست آن کتاب را بیاورد، جواب آن را در یک پیوست آماده کرده  و همراه آن به خریداران داده شود. 

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: مردمی که می‌خواهند با وزیر یا یک مسئول ملاقات کنند باید چکار کنند؟ بارها شنیده‌ام مسئولان حتی نامه مردم را هم جواب نمی‌دهند. مسئولان از درد دل مردم با خبر شوند و مشکلات مردم را بشناسند. تمام آقایان اعم از دولت، شورای نگهیان، قوه قضائیه، مجمع تشخیص یک نفر را نماینده خودشان قرار دهند و در اماکن عمومی با اطلاع قبلی حضور داشته باشند و به سوالات مردم جواب دهد و حرف آنها را به مسئول مربوطه برساند و پیشنهادات و انتقادات را منتقل کنند. 

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه خطبه‌های نمازجمعه خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: از جناب آقای رئیسی که تازه نفس هستند، درخواست دارم با اخلا‌گران اقتصاد کشور، زمین‌خواران که منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برند، عوامل توزیع مواد مخدر، غارتگران جنگل‌ها و محیط زیست، عوامل قاچاق و مشروبات الکلی که غارتگر جان و مال و شرف مردم هستند برخورد قاطع و انقلابی کنید. 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالروز فتح خرمشهر، خاطرنشان کرد: خرمشهر در آبان‌ماه ۵۹ به تصرف بعثی‌ها درآمد و ۵۷۸ روز در اشغال آنها بود و این شهر را بصورت دژ نفوذناپذیر تبدیل کرده بودند و خبرنگاران از کشورهای مختلف دعوت شدند و قبل آزادی خرمشهر، توسط رژیم بعثی از این شهر دیدن کردند. خبرنگاران اعلام کردند نفوذ در این خطوط دفاعی و شکستن این استحکامات غیر ممکن است و امکان ندارد ایران در اینجا نفوذ کند. صدام گفته بود اگر خرمشهر را بگیرند من کلید بصره را به ایران خواهم داد اما این امر غیرممکن، در پرتو ایمان و مقاومت مردم مبارز و غیور، ممکن شد و مجاهدان جان برکف بر ارتشی که توسط تمام قدرت‌ها تجهیز شده بود، غالب شدند .

وی افزود: خرمشهر به آغوش کشور برگشت، با ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته و انبوهی از غنائم جنگی. امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و این عملیات بهت کارشناسان نظامی را همراه داشت و آمریکا در ۸ خرداد ناچار اعلام کرد ماشین نظامی ایران اعجاب آور بود. حماسه سوم خرداد یک الگو است و وقتی ملتی به داشته‌های خود ایمان آورد، پیروز همه صحنه‌ها است. 

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه جمعه آینده روز جهانی قدس است و روز قدس نماد وحذت و اراده امت اسلامی و روز حمایت از ملتی است که با خون خود به دفاع  از قبله نخستین مسلمانان برخواستند، گفت: هرجمعه جمعی از مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می‌شوند. روز قدس، روز مقاومت تمام مظلومان عالم و روز ستیز مستضعفان با مستکران است. 

خطیب نمازجمعه تهران در پایان گفت: در هفته اطعام نیازمندان و اکرام یتیمان قرار داریم. جایگاه انفاق بر کسی پوشیده نیست و این موضوع اهمیت والایی در آموزه‌های دینی دارد. با توجه به مشکلات اقتصادی، کسانی که تمکنی دارند نباید از این موضوع غفلت کنند و امیدوارم اطعام محرومان با کمک کردم مومن شتاب بیشتری بگیرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.