سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: کلام ما در موضوع وعده‌های خداوند متعال در قرآن بود، یکی از آیاتی که در این زمینه آیه ۱۳۴ سوره مبارکه انعام است که می‌فرماید وعده خدا آمدنی است و شما قدرت ندارید که خدا را نسبت به تحقق وعده‌ای که عنایت فرموده ناتوان کنید.

امام جمعه مشهدمقدس گفت: انسان در مسیر زندگی‌اش معمولا با موانعی روبه‌رو می‌شود که سعی می‌کنید با استعداد و قدرت و توان وجودی خودش برطرف کند در واقع زندگی انسان میدان جنگ، مبارزه با مشکلات و موانع در سر راه خواسته‌های خود اوست که انسان مرتبا با این موانع و مشکلات در زندگی در ستیز و نبرد است.

علم‌الهدی بیان کرد: توسعه علم و فناوری نمی‌تواند همه سنگ‌ها را از سر راه انسان بردارد؛ بسیاری از مسائل در گذشته بشر بود که رشد علم و دانش این‌ها را از سر راه بشر برداشت و خیلی از نشدنی‌ها، شدنی شد اما آیا همه موانع با رشد علم و فناوری درست می‌شود؟ این گونه نیست؛ آن بخشی از موانع را انسان می‌تواند از سر راه خودش بردارد که علل و عواملش در حوزه شناخت انسان باشد.

خطیب جمعه مشهدمقدس با اشاره به اهمیت شب‌های قدر تاکید کرد: امروز روز سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر است، امام بزرگوار فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ این جمله از ابعاد مختلف قابل تحلیل و تبیین است، این جمله به چه معناست؟ کجای فتح خرمشهر اراده و قدرت و عنایات پروردگار بود؟

علم‌الهدی بیان کرد: فتح خرمشهر با برنامه‌ریزی فرماندهان و برنامه‌ای که آنها تنظیم کردند در کنار قدرت رزمندگان اسلام فتح شد؛ نه طوفانی، نه سیلی آمد و نه جریانی که بگوئیم در دست اینها نبود و همان سبب فتح خرمشهر شد؛ نقش خدا کجای این قضیه بود؟ آنهایی که در عرصه فتح خرمشهر و در عملیات بیت‌المقدس اقدام کردند دو جریان بودند؛ یکی فرماندهانی که برنامه‌ریزی کردند و یکی هم رزمندگان از جان گذشته‌ای که وارد عملیات شدند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد به خدا و اطمینان به خدا در این جریان بسیار کارساز بود و با اطمینان به خدا عملیات خرمشهر برنامه‌ریزی شد و رزمندگان نیز اراده پیروزی کردند و پیروز شدند و آنها نیز به خدا مطمئن بودند و عقیده داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: انسان‌هایی با عشق به خدا به کاری غیرممکن از نظر نظامی دست زدند و خدا نیز کمک کرد؛ خدای رزمندگان ما خدای بعثی‌ها نیز بود؛ اراده آنها نیز دست خدا بود اما رزمندگان ما با اعتماد به خدا اراده کردند و خدا در دل بعثی‌ها غفلتی انداخت که آنها غافلگیر شدند زیرا در زمان فتح شاهد بودند برخی بعثی‌ها در سنگرهای خرمشهر خوابیده‌اند، خدا اینها را غافلگیر کرد و غفلت را بر آنها مسلط کرد؛ 50 هزار آدم اسلحه به دستی که برای جنگ آمده بودند و مجهز به تمام تسلیحات بودند دست روی سر تسلیم رزمندگان اسلام شدند.

علم‌الهدی افزود: خدا در دل طرف مقابل دو کار کرد؛ ابتدا غفلت و سپس ایجاد رعب از قدرت اسلام در دل آنها انداخته شد و با این کیفیت، خرمشهر فتح شد و کسی که در همان لحظه اول با یک عمق توحیدی این واقعیت را درک کرد، امام بزرگوار بود که فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، خدای سال 63، خدای سال 98 نیز هست؛ خدای جنگ نظامی، خدای جنگ نرم امروز دشمن نیز است؛ مقام معظم رهبری فرمودند این جنگ، جنگ اراده‌ها است و ما پیروز هستیم زیرا دشمن تکیه‌اش بر منافع و تجهیزات و سلطه اقتصادی‌اش است اما ما که ایستاده‌ایم، تکیه ما بر خدا و توکل بر خداست.

وی تاکید کرد: دشمن مولا ندارد و تکیه‌اش بر خودش است اما ما مولا داریم اما باید اراده کنیم تا کمک و اعانت پروردگار به نفع ما قرار گیرد؛ تمام گیر ما در همین اراده است، امروز مردم اراده کرده‌اند مقاومت کنند و در سختی‌ها و تنگناها در مقابل دشمن ایستاده‌اند اما این عزیزانی که می‌خواهند این جامعه و کشور را اداره کنند اینها نیز اراده کرده و با تمام قدرت بیایند و تنگنای معیشتی را از سر راه بردارند و مشکلات گرانی را برطرف کنند و اراده کنند.

علم‌الهدی اظهار داشت: اگر خدای نکرده چنین اراده‌ای نباشد تنها اراده مقاومت از سوی مردم مشکل را برطرف نمی‌شود مردم ما در هر شرایطی پیروز هستند کما اینکه در دوران دفاع مقدس مردم بودند پیروز شدند، برخی جریان‌های مدیریتی ادعا کردند و به امام گفتند به ما اختیار و فرماندهی بدهید و امام برای اینکه عذرشان موجه باشد این اختیار را دادند؛ آخرش چه شد؟ مسیر 70 کیلومتری را دشمن دو ساعته در مرز ما طی کند که اگر با اتومبیل سواری قرار بود بیاید به این زودی نرسیده بود و دشمن مملکت را گرفت؛ این جریان‌ها قدرت طلب بودند اما مردم ما خواستند بر دشمن پیروز شوند و مردم اراده کردند دین خدا را یاری کنند.

وی افزود: آن روز مشکلات سیاسی و اقتصادی و شیطنت‌های گروهک‌های التقاطی را داشتیم و عده‌ای از جان گذشته به فرمان امام جبهه رفتند و دشمن را با دست خالی شکست دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آنهایی که گفتند به ما اختیار بدهید، چند ماه بعد سفیداب و سرخاب کردند و توالت کرده از این مملکت فرار کردند و سر در دامن استعمار اروپایی و آمریکایی گذاشتند، اما این مردم بودند که پیروز شدند، مردم و امام بودند که جنگ را تمام کردند و امروز اقتداری دارند که آمریکا جرات نزدیک شدن به ما را ندارد.

وی تصریح کرد: امروز عده‌ای دنبال نشاط جوان هستند: نشاط جوان با تار و با رقص‌های نامشروع یک مشت دختر هرجایی و با اجراهای بی بند و بار محقق نمی‌شود؛ مثل امشبی که بعد از فتح خرمشهر بود جوانان نشاط داشتند و امروز آن نشاط را چگونه می‌توان ایجاد کرد؟ آن نشاط این بود که آن جوان که جنگ نظامی کرد نشاط داشت و نشاط امروز این است که جوان، امیدآفرین و باامید به گذشته، در عرصه جنگ اقتصادی قدم بردارد و فضا را برای جوان آماده کردن به معنای نشاط جوان است نه بی بندوباری و ولنگاری.

علم‌الهدی گفت: جوان باید با تکیه بر قدرت خودش کشور را بسازد و در مقابل دشمن بایستد و معیشت را بالا ببرد و این استعداد در جوان امروز ما هست اما باید فضا را برایش فراهم کنید؛ در آن دوران یک روزی بنده خدمت امام بودم و عده‌ای از رزمندگان آمده بودند امام اینها را برای حضور در جبهه نصیحت کنند؛ صدای اینها که بلند شد ناگهان متوجه شدم امام راحل، انقلابی پیدا کردند؛ ایشان در تملک نفس بی‌نظیر بودند؛ اما آن روز ایشان منقلب شدند و صدایشان قطع شد و حرفشان را ادامه ندادند و مدتی سکوت کردند و سپس فرمودند این صدا را شنیدید؟ اگر 10 نفر از اینها آن روز بودند امیرالمومنین(ع) غریب نمی‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.