الجزیره نوشت: سالم الجهوری، نویسنده و روزنامه نگار عمانی بعید نمی داند که بن علوی در سفر خود به تهران حامل بسته صلح یا پیامی از سوی دولت آمریکا برای ریاست جمهوری ایران باشد، پیامی مبنی بر توقف کوفتن بر طبل جنگی که به ضرر هر دو طرف است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه مطلب این رسانه  آمده است: الجهوری در برنامه فراتر از خبر شبکه الجزیره تصریح کرد که سفر وزیر مسئول روابط خارجی عمان به تهران برای تکمیل نقشی است که مسقط از ابتدا و در طول چند سال مذاکرات بین ایران و آمریکا بر عهده داشت، که در نهایت منجر به امضای توافق هسته ای شد.

بر این اساس، روزنامه نگار عمانی بر این عقیده است که بن علوی قصد دارد از شدت بحران کاسته و دو طرف نزاع را به میز مذاکره بکشاند، یا اینکه حامل پیام آمریکایی ها برای ایران است مبنی بر اینکه با رعایت شروط مشخص می توانند به میز مذاکره برگردند.

اما حسن احمدیان، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تهران بعید دانست که تهران با بازگشت به میز مذاکره با آمریکا، آن هم با شروط جدید واشنگتن، موافقت نماید.

به گفته وی، تهران همچنان به برجام پایبند است و تمام احزاب و گروههای سیاسی در تهران مخالف مذاکره تحت فشار و تهدید هستند. علاوه بر اینکه معتقد است صحبتهای ظریف هیچ اشاره ای به موافقتش با انجام مذاکره طبق شروط آمریکا ندارد.

در این میان، بردلی بلایکمن، مستشار سیاسی و روزنامه نگار حزب جمهوری خواه در آمریکا تاکید می کند که ترامپ ملزم به پایبندی به توافقی که اوباما امضا کرده، نیست. به عقیده بلایکمن، آمریکا می خواهد ایران را به زانو درآورد؛ چرا که تهدیدی برای منافع ایالات متحده و هم پیمانان آن در منطقه است و واشنگتن به جنگ اقتصادی خود علیه تهران ادامه می دهد تا ایرانی ها مجبور به مذاکره شوند.

اما در مورد گزینه جنگ، بلایکمن معتقد است که واشنگتن به سمت آن نمی رود؛ مگر در صورتی که منافعش از سوی ایران مورد تعرض واقع شود.

در پایان، احمدیان در ردّ اتهامی که در مورد تهدید هم پیمانان آمریکا در منطقه متوجه ایران می شود می گوید:همه می دانند که ایران تهدیدی برای همسایگانش نیست و آمریکا تنها برای دوشیدن هم پیمانان ثروتمند خود، به دنبال بهانه است؛ همانطور که بارها گفته است هم پیمانان عربش جز پول هیچ چیزی ندارند و این ثروت را از انها خواهد گرفت!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.