خدارحم امیری زاده افزود: امسال میزان خرید گندم به نرخ تضمینی با وجود مشکلات ناشی از سیلاب و حمل و نقل ، در مقایسه با مدت مشابه پارسال که یک میلیون و ۶۳ تن بوده حدود ۱۵درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه برداشت و خرید گندم تقریبا در همه نقاط خوزستان ادامه دارد ، روند خرید و انتقال گندم به سیلوها را مطلوب توصیف کرد.

برداشت گندم در خوزستان با ۲ هفته تاخیر که ناشی از بروز سیلاب بود از ۲۶ فروردین شروع شده و اوج (یپک) خرید ۴۰ روز از شروع عملیات برداشت این محصول است.

امیری زاده پیش بینی کرد با ادامه این روند ، میزان خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد که حدود ۳۰۰هزار تن از پیش بینی قبلی بیشتر است.

خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ با خرید یک میلیون و ۱۳۰هزار تن گندم به نرخ تضمینی ، رتبه نخست را در کشور کسب کرد.

به گزارش ایرنا در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.

پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، برآورد شده تولید گندم خوزستان کاهش ۷۵۰ هزار تنی داشته باشد.

بر اساس اعلام رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، تاکنون حدود ۸۵ درصد گندم آبی و ۸۰ درصد گندم دیم در این استان برداشت شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر۸۲ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارد کرد.

استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری ۱۲۴نوع محصول تولید می کند که از حیث تولید کمی و تنوع عمل آوری محصول ، رتبه نخست کشوری را دارا است.

در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، گندم زارهای دیم خوزستان بهترین عملکرد را در واحد سطح داشته اند.

در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ به دلیل خشکسالی شدید و تنش آبی در خوزستان ، بیش از ۹۰درصد گندم دیم خوزستان از بین رفت.

پارسال میزان خرید گندم از مزارع دیم شهرستان هفتکل کمتر از ۲۰۰ تن بود ولی امسال میزان برداشت گندم دیم در این منطقه به ۳۸هزار تن رسید که تاکنون در این شهرستان بی سابقه بوده است.

بر اساس برآورد شرکت غله و بازرگانی منطقه چهار کشور میزان مصرف سالانه گندم در خوزستان حدود ۶۰۰هزار تن است. نیمی از گندم تولیدی خوزستان به سایر استان ها حمل می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.