با پایان لیگ هجدهم این روزها بازار مربیان داغ است و برخی باشگاه‌ها به دنبال حفظ مربی خود و برخی دیگر به دنبال جذب مربیان جدید هستند. در این میان یحیی گل‌محمدی اولین مربی‌ای بود که با وجود داشتن پیشنهاد جدی از فدراسیون برای هدایت تیم امید، قراردادش را با پدیده تمدید کرد؛ قراردادی که گفته می‌شود با مبلغی تقریباً نجومی توسط این مربی جوان به امضا رسیده است. به همین بهانه بد نیست به قرارداد مربیان داخلی و خارجی لیگ برتر در فصلی که گذشت، نگاهی بیندازیم و سطح قراردادها برای فصل جدید را پیش‌بینی کنیم.

میلیاردرهای خارجی

با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، قرارداد مربیان خارجی حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم برای هیچ تیمی ارزان تمام نمی‌شود. مربیانی که سطح بالاتری دارند و در تیم‌های بزرگ‌تری مربیگری می‌کنند که حداقل حدود ١٠ میلیارد به جیب می‌زنند. در این میان برانکو که برای سومین‌ سال متوالی تیمش را به‌عنوان قهرمانی رساند، با قرارداد ٨٠٠ هزار یورویی خالص به جز پاداش‌ها بیشترین مبلغ دریافتی را داشته و بعد از او هم وینفرید شفر، سرمربی سابق استقلال قرار داشت که به گفته مدیرعامل سابق این تیم قراردادش برای لیگ هجدهم ٦٥٠ هزار دلار بود. البته مدیران فعلی قرارداد فصل بعدی شفر را با یک‌ میلیون دلار اعلام کردند که باید غرامتش را به این مربی برکنار شده پرداخت کنند. در ابتدای فصل البته از جان توشاک، سرمربی سابق رئال‌مادرید که هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت و بعد از چند هفته اخراج شد، به‌عنوان یکی از گران‌ترین مربیان لیگ نام برده می‌شد. بعد از او جورج لیکنز روی کار آمد که او هم مبلغ قراردادش نسبتاً قابل توجه است. البته بین مربیان خارجی مبلغ قرارداد پائولو سرجیو، سرمربی پرتغالی نفت آبادان با اختلاف از همه همتایانش کمتر بوده است. در این میان عقد قرارداد فولاد با افشین قطبی آن هم به دلار در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد.

داخلی‌ها چقدر پول می‌گیرند؟

اختلاف قیمت بین مربیان داخلی هم کم نیست. میزان دریافتی برخی از مربیان داخلی به بالای ٢ میلیارد هم می‌رسد. امیر قلعه‌نویی در سال‌های اخیر همواره نامش به‌عنوان یکی از گران‌ترین مربیان لیگ‌برتر مطرح بوده و در فصلی که گذشت، همه گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون مبلغ قراردادش با سپاهان مطرح بود. او با قراردادی بیش از ۲.۵ میلیارد گران‌ترین مربی داخلی در لیگ هجدهم لقب گرفت. سایر مربیان وطنی قراردادهایی کمتر از ٢ میلیارد ثبت کردند؛ اگر چه قلعه‌نویی در مصاحبه‌های خود همواره ادعا کرده چند تیم در لیگ بیش از سپاهان هزینه کرده‌اند. شاید دیگر قرارداد یک‌میلیاردی برای یک فصل کامل حتی برای هدایت تیم‌های پایین جدولی هم خیلی رقم زیادی به حساب نمی‌آید و یک اتفاق طبیعی در فوتبال ایران به شمار برود، حتی مربی‌ای مثل مجید جلالی که در یک فصل هدایت ٢ تیم را برعهده داشته، درآمدی بیش از یک‌میلیارد به دست آورده است.

یحیی گران‌ترین می‌شود؟

اگر مربیان خارجی را کنار بگذاریم که به واسطه عقد قراردادهای دلاری و افزایش مبلغ قراردادشان نسبت به سال قبلی، پول بیشتری از مربیان داخلی می‌گیرند، در میان مربیان ایرانی از همین حالا می‌توان گفت یحیی گل‌محمدی یکی از گران‌ترین مربیان لیگ نوزدهم خواهد بود. این مربی که با فدراسیون برای هدایت تیم امید به توافق رسیده بود، نتوانست به پیشنهاد نجومی پدیده پاسخ منفی بدهد و در این تیم ماندنی شد. مبلغ قرارداد گل‌محمدی با پدیده چیزی حدود ٣ میلیارد تومان عنوان شده که شاید او را برای لیگ نوزدهم در جدول مبلغ قرارداد مربیان بی‌رقیب کند. البته با توجه به رقابت چند تیم برای کسب عنوان قهرمانی بعید نیست شاهد هزینه‌های بیشتر از این هم در تیم‌های دیگر باشیم. البته نباید آپشن‌هایی که در قرارداد اکثر مربیان وجود دارد را هم نادیده گرفت. مثلاً یک مربی برای قهرمانی، یکی برای کسب سهمیه و دیگری برای فرار از سقوط پاداش‌هایی را دریافت می‌کنند.

سرنوشت نیمکت‌ها چه خواهد شد؟

شاید از همین حالا تعداد محدودی از تیم‌ها سرنوشت نیمکت خود برای فصل بعد را مشخص کرده باشند؛ تیم‌هایی مثل پدیده و پرسپولیس که از همین حالا می‌دانند فصل بعد هم یحیی گل‌محمدی و برانکو روی نیمکتشان هستند اما اکثر باشگاه‌های لیگ برتری نمی‌دانند لیگ نوزدهم را با کدام مربی آغاز می‌کنند. هر روز گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون حضور مربیان داخلی و خارجی روی نیمکت تیم‌هایی مثل استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و ذوب‌آهن می‌شود اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. جالب اینجاست سرنوشت خیلی از این تیم‌ها به یکدیگر بستگی دارد. مثلاً اگر قلعه‌نویی بخواهد به استقلال برود، سپاهان باید به فکر مربی جدید باشد. باید دید پازل ١٦ مربی لیگ برتری برای لیگ نوزدهم چه زمانی تکمیل خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.