به گزارش رویترز ، سلطان بن سعد المریخی روز دوشنبه این مطلب را اعلام کرد و گفت که تاکنون در خصوص این نشست ها دعوت نامه ای برای قطر ارسال نشده است.

خبرگزاری دولتی عربستان «واس» پیشتر به نقل از یک مسئول وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که شاه سعودی از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس و رهبران کشورهای عربی دعوت کرده است در تاریخ ۳۰ ماه مه ( ۹ خرداد ) در دو نشست ویژه با هدف بررسی حوادث اخیر علیه تأسیسات نفتی این کشور و اتفاقی که برای چند کشتی در بندر الفجیره امارات افتاد ، گرد هم آیند.

این تلاش دولت سعودی پس از آن روی داد که هفته گذشته ارتش یمن در پاسخ به حملات ائتلاف نظامی ، با استفاده از ۷ فروند پهپاد خود دو ایستگاه پمپاژ نفت که به شرکت آرامکو تعلق داشت را در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» هدف قرار داد و پمپاژ نفت این کشور از شرق به غرب را برای ساعاتی متوقف شد.

یک روز قبل از آن هم امارات اعلام کرد چهار نفتکش در ساحل بندر الفجیره در اقدامی خرابکارانه آسیب دیده اند هر چند منابع خبری مستقل نفتکش های آسیب دیده را تا ۱۰ فروند هم اعلام کردند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان وزیر مشاور در امور خارجی این کشور منصوب شده است ، دیروز ( یکشنبه ) در یک کنفرانس خبری تلاش کرد تا برگزاری این نشست ها در مکه مکرمه را به نگرانی کشورهای عربی و حاشیه جنوب خلیج فارس از امنیت منطقه ربط دهد و با تکرار ادعاهای سابق دولت این کشور علیه ایران ، تهران را عامل اصلی به خطر افتادن امنیت این منطقه راهبردی دانست .

این سخنان که با انتقاد همزمان این مقام سعودی از مقامات دولت قطر نیز همراه بود، واکنش های منفی نسبت به تلاش سعودی ها برای برگزاری نشست مکه برانگیخت و آن را با چالش مواجه کرد.

«لولوه الخاطر» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر در واکنش به سخنان عادل الجبیر که یک بار دیگر کشورش را به حمایت از تروریسم ، افراطی گری و دخالت در امور داخلی عربستان متهم کرده بود ، این سخنان را دارای مصرف رسانه ای دانست و گفت که مواضع او ارزش پاسخ دادن ندارد.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی قطر بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط تعیین کرده اند اما قطر با بیان اینکه تن دادن به این شروط ناقض حق حاکمیت ملی است به آن تن نداده است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.