بسیاری از ناظران بازار جهانی نفت مکرراً نسبت به کمبود عرضه هشدار می‌دهند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ریاض را برای باز کردن شیرهای نفت خود تحت فشار قرار داده است اما عربستان سعودی مصمم است توافق محدودیت عرضه را حفظ کند و اظهارات اخیر خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان این کشور پس از دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در شهر جده، تردیدی در این باره بر جای نگذاشت.

وزیر انرژی عربستان سعودی در جده به خبرنگاران گفت: ما شاهد رشد سطح ذخایر نفت و عرضه فراوان هستیم. وی که ریاست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک را به طور مشترک با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برعهده دارد با نواک دیدار کرد تا درباره روند تحولات گفت و گو کند. فالح گفت: در عرض چند هفته تا چند ماه آینده در وضعیت آسوده‌ای خواهیم بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: این کشور تولید نفت خود را در مه و ژوئن در حدود ۹.۷ میلیون تا ۹.۸ میلیون بشکه در روز حفظ خواهد کرد که حدود نیم میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک و غیراوپک است. صادرات نفت عربستان سعودی نیز در طول این ماه‌ها از هفت میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت.

حتی اگر توافق اوپک و غیراوپک پس از دیدار رسمی تولیدکنندگان در وین که قرار است اواخر ژوئن برگزار شود، تمدید نشود، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش به مدت چند ماه سهمیه تولید خود را حفظ خواهد کرد. فالح ضمن بیان اظهارات مذکور، ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها نیز به همین اقدام مبادرت کنند.

چشم‌انداز تداوم کاهش تولید هنوز روشن نیست اما وزیران متعدد در کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک از اصل تمدید توافق کاهش تولید حمایت کرده‌اند اما این گروه هنوز آماده نیست تا نسبت به این چنین توافقی متعهد شود.

برخی از نمایندگان اوپک اظهار کردند تغییر دینامیسم‌های بازار ممکن است نوعی اصلاحات در توافق مانند تسهیل برخی سهمیه‌های تولید و تنظیم سطح کاهش تولید را ضروری کند.

نواک گفت: ابهامات ژئوپلیتیکی از جمله تحریم‌های آمریکا علیه اعضای اوپک، توانایی ائتلاف اوپک و غیراوپک برای تثبیت بازار نفت را پیچیده کرده است و دورنمای تقاضا به دلیل اختلاف تجاری و کندی رشد اقتصادی تیره شده است.

وی پس از دیدار این کمیته اظهار کرد: ما باید منعطف بمانیم. ما تلاش می‌کنیم تصمیمی که گرفته می‌شود در جهت منافع بازار باشد و کار درستی را انجام دهیم که تعادل بازار را حفظ کند.

روسیه تمایل چندانی به ادامه کاهش تولید ندارد با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار کرده که وی مزایای سیاسی در ادامه همکاری با اوپک می‌بیند.

بررسی نوسان قیمت‌های نفت نشان می‌دهد که بازار به دلیل تحریم‌های آمریکا انتظار دارد بازار فیزیکی دچار محدودیت شدید عرضه نفت شود.

بی‌ثباتی در لیبی نیز ریسک دیگری برای عرضه است. مصطفی سانالا، رئیس هیأت مدیره شرکت ملی نفت لیبی در اظهاراتی در جده هشدار داد درگیری گروه‌های رقیب در لیبی تولید ۹۵ درصد از نفت این کشور را در خطر فروپاشی قرار داده است.

اگرچه بهای معاملات آتی نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری بیش از یک سوم رشد کرده است اما فالح می‌گوید این امر منعکس کننده واقعیت بازار نیست و قیمت‌ها به جای افزایش، در معرض ریسک‌های نزولی قرار دارند و حتی تحریم‌های آمریکا علیه تهران، صادرات نفت ایران را چندان که تصور می‌رفت کاهش نداده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ذخایر نفت به میزان ۶۵ تا ۷۰ میلیون بشکه از ژوئیه گذشته رشد کرده است که عمده این افزایش به دلیل بالا رفتن تولید عربستان سعودی تحت فشار آمریکا بود که می‌خواست بازار در آستانه وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران با کمبود عرضه مواجه نشود.

تولید نفت عربستان سعودی در ژوئیه سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود کرد اما معافیت از تحریم‌های آمریکا به هشت کشور برای ادامه واردات نفت ایران به مدت شش ماه سعودی‌ها را غافلگیر کرد و آنها را با رکود شدید در بازار مواجه ساخت.

بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی که یک بار از آمریکا بازی خورده است بدون اینکه شواهدی از تقاضای جهانی برای نفت بیشتر را مشاهده نکند، تولید خود را دوباره افزایش نخواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.