مقوله سانسور یا ممنوع‌التصویری چهره‌های مختلف هنری در تلویزیون اتفاق تازه و جدیدی نیست و مدت‌هاست که شاهد حذف و سانسور برخی از بازیگران به اشکال مختلف در این رسانه هستیم و تیزر فیلم‌های روی پرده در سینماهای سراسر کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند.

گاهی اوقات می‌شنویم که شرط سازمان صداوسیما برای نمایش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها حذف صحنه‌های حضور برخی از بازیگران است و در تازه‌ترین نمونه به نظر می‌رسد که قرعه به نام امیرمهدی ژوله افتاده است و تیزرهای فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با شرط سانسور و حذف صحنه‌های حضور او در این فیلم از تلویزیون پخش شده است.

سابقه‌ امیرمهدی ژوله در تلویزیون

آنچه باعث می‌شود از شنیدن این اتفاق علامت سوالی در ذهن‌مان ایجاد شود، سابقه‌ و کارنامه حرفه‌ای این هنرمند در تلویزیون است، ژوله که فعالیت خود را در عرصه تلویزیون با نویسندگی آغاز کرد و در سریال‌هایی چون «مرد هزار چهره»، «شب‌های برره» و ... با مهران مدیری همکاری داشت، برای نخستین بار با اجرای استنداپ کمدی در برنامه تلویزیونی «خندوانه» پا به عرصه اجرا گذاشت و همین اتفاق مقدمه‌ای شد برای حضور جدی‌تر او در حوزه بازیگری.

او پس از مدتی هم در بخش نمایشی برنامه «دورهمی» به کارگردانی مهران مدیری به ایفای نقش پرداخت و سپس در فیلم‌های سینمایی چون «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی، «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی و سریال‌های «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی و «دیوار به دیوار» ساخته سامان مقدم بازی کرد.

البته این برای نخستین بار نیست که خبری درباره ممنوع‌التصویری ژوله مطرح می‌شود، پیش از این و در زمان ساخت فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم هم خبری با این مضمون پخش شد که بعدها خشایار الوند نویسنده این سریال در گفت‌وگویی اعلام کرد که مشکل ممنوع‌التصویری او حل شده است و ژوله برای آنکه با سازندگان سریال «گلشیفته» قرارداد داشته است نتوانسته در فصل دوم این مجموعه حضور پیدا کند.

واکنش‌ها به سانسور تصاویر در تلویزیون

با این حال عوامل فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» و ژوله به سانسور صحنه‌های بازی او در این فیلم در تیزرهای تلویزیونی سکوت نکردند و با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

ژوله با انتشار تیزر اصلی و سانسور شده «سامورایی در برلین» نوشت: «دوستان همه نماهای من از رو به رو و بخشی از صدایم را حذف کردن و بعد پخش کردن. من اصن نمی‌دونستم رابطه‌ام با تی وی اینقدر خراب باشد. فکر می‌کردم فقط همدیگر را بلاک کردیم، نمیدونستم عکسام تو تیزرها رو هم پاره می کنند.»

حمید فرخ‌نژاد بازیگر نقش اول فیلم هم در پستی این اتفاق را ناشی از سیاست یک بوم و صد هوای تلویزیون دانست و نوشت: «تیزر سامورایی که متاسفانه به شرط حذف و کم کردن تصاویر امیر مهدی ژوله که گویا در این کشور” یه بوم و صدهوا “از نظر حکومت خودمختار تلوزیون عنصر نامطلوب تشخیص داده شده و ناقص پخش شد ...»

علت حذف ژوله چیست؟

با این حال همانطور که در آغاز اشاره شد حذف ژوله که تا حدود زیادی شهرتش را مدیون تلویزیون است از این رسانه سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند، اینکه آیا پست‌های انتقادی این هنرمند از رویکرد صداوسیما از جمله به راه انداختن کمپین من و سانسورچی عامل این اتفاق است یا خیر؟ کمپینی که ژوله مدتی پیش به راه انداخت تا به نوعی پایانی باشد بر سانسور در حوزه‌های مختلف هنری، این پویش به صورت مستقیم به انتقاد از رویکرد صداوسیما در تلویزیون می‌پرداخت و راز سانسور صحنه‌های سریال‌های مختلف و علل آن را در تلویزیون فاش می‌کرد.

کمپین من و سانسورچی خیلی زود در فضای مجازی فراگیر شد و هنرمندان و سینماگران بسیاری به آن پیوستند و در پست‌های اینستاگرامی از سانسورهای مختلف و محدودیت‌هایی که تلویزیون برایشان ایجاد کرده است پرده برداشتند، البته پس از مدتی بساط این کمپین به یک باره جمع شد.

5194489

یکی از پست‌های ژوله درباره سانسور سریال «شب‌های برره»

دیگر پرسشی که درباره علت این اتفاق مطرح می‌شود، انتقادهای تند ژوله پس از حذف برنامه «نود» و عادل فردوسی‌پور از صداوسیما و رویکرد این سازمان است و باید دید که آیا عامل حذف ژوله این انتقادها بوده یا دلایل دیگری داشته است؟

با این حال صداوسیما برای چندمین بار به حذف و سانسور یک چهره در تلویزیون پرداخته است، چهره‌ای که به نوعی فرزند تلویزیون است و نام دیگری را بر فهرست اسامی که در تلویزیون ممنوع‌التصویر هستند اضافه کرد، فهرستی که دیگر در حال تبدیل شدن به لیستی بلند بالاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.