سلیمی با اشاره به روز ملی پیوند اعضا که مصادف با ۳۱ اردیبهشت ماه است اظهار داشت: بحث پیوند اعضا در ایران به طور جدی دنبال می‌شود و با این اقدام می‌توان افراد زیادی را به زندگی امیدوار کرد و تعدادی از این افراد این شانس را دارند که زندگی جدیدی را آغاز کنند.

وی افزود: باید توجه کرد که بحث فرهنگسازی برای اهدای بیشتر عضو بسیار ضروری بوده و نیازمند یک بسیج عمومی است. در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند بسیار موثر بوده و نقش مهمی را ایفا کنند تا اهدای عضو بیشتری انجام شود. در حال حاضر در کشور یک لیست انتظار ۲۷۰۰۰ نفره داریم، یعنی ۲۷۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند.         

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ مورد از افراد مرگ‌مغزی به اهدای عضو می‌رسند و به طور متوسط هر کدام ۲.۵ عضو اهدا می‌کنند، ادامه داد: بنابراین سالانه در کشور حدود ۲۵۰۰ عضو اهدا می‌شود. البته تعدادی پیوند کلیه هم داریم که عمدتا از طریق کسانی که رابطه فامیلی دارند، ‌ انجام می‌شود. بنابراین همچنان باید بر روی فرهنگسازی اهدای عضو کار کرد؛ چراکه هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند بین یک تا هشت عضو را اهدا کند.         

سلیمی با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در کشور، گفت: اهدای عضو تاریخچه قابل احترامی در ایران دارد و آغاز اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی به فتوای حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ بازمی‌گردد که این راه را برای ما هموار کردند تا بتوانیم از افراد مرگ‌مغزی برای اهدای عضو استفاده کنیم. از آن زمان تاکنون افراد کثیری زمان زیادی را وقف کردند که این چرخه به گردش افتاده که بسیار باارزش است. به‌طوریکه امروز سالانه ۲۵۰۰ عضو از بیماران مرگ مغزی اهدا می‌شود، اما همچنان می تواند میزان اهدای عضو بیش از این باشد.     

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه این سازمان می‌تواند در دو بعد آموزش همگانی و فرهنگسازی اهدای عضو فعال باشد، گفت: در این زمینه جلسات متعددی با انجمن‌های ذیربط حوزه اهدای عضو داشته‌ایم که به تفاهماتی هم منجر شده است. به هر حال فرایند اهدای عضو فرآیندی علمی و مدیریتی بسیار پیچیده‌ای است و از زمانی که مرگ مغزی رخ می‌دهد تا زمانی که به اهدا برسد، پروسه‌ای بسیار پیچیده و جدی، علمی و مدیریتی را باید طی کنیم که امیدواریم در این زمینه سازمان نظام پزشکی در بحث‌هایی چون آموزش، فرهنگ سازی و ... پرنگ‌تر عمل کند.       

سلیمی ادامه داد: از طرفی سازمان نظام پزشکی با انجمن‌های ذیربط حوزه اهدای عضو تفاهم نامه‌ای را تدوین کرده است که بر اساس آن بتوانیم نشان اهدای عضو را بر روی برخی کارت‌های عمومی حک کنیم. این اقدام در بسیاری از کشورها انجام می‌شود و اگر فردی تمایل به اهدای عضو داشته باشد، نشان اهدای عضو را بر روی کارت‌هایی مانند گواهی‌نامه رانندگی و... حک می‌کند. بر همین اساس می‌توانیم این نشان را بر روی کارت سازمان نظام پزشکی نیزحک کنیم.

وی تاکید کرد: این اقدام هم جنبه تشویقی و تبلیغی داشته و هم اینکه بازماندگان فرد دچار مرگ‌مغزی شده به نیات قلبی فرد پی می‌برند. هرچند که باز هم اولیای دم باید رضایت دهند، اما با این اقدام پروسه رضایت‌گیری راحت‌تر می‌شود. امیدوارم به زودی با تایید شورای عالی و سیر مراحل قانونی بتوانیم این اقدام را انجام دهیم و نشان اهدای عضو را بر روی کارت‌های نظام پزشکی حک کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.