محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون، هم در این سال رقابت ریاست مجلس را به لاریجانی واگذار کرده. هنوز مشخص نیست که او برای آخرین بار نامزد انتخابات مجلس خواهد شد یا نه. هرچند نمایندگان امیدی از تشکیل کمیته انتخابات هیئت‌رئیسه در این فراکسیون خبر دادند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این کمیته هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون و رئیس این کمیته، هم همین را می‌گوید. از سوی دیگر نمایندگان فراکسیون مستقلین که نزدیک به رئیس کنونی مجلس هستند، حفظ لاریجانی را خط قرمز انتخابات هیئت‌رئیسه می‌دانند. ولایی‌ها هم سال گذشته با کناره‌گیری در لحظات آخر باعث ادامه ریاست لاریجانی بر بهارستان شدند و هنوز کاندیدایی برای ریاست اعلام نکرده‌اند.

‌لاریجانی خط قرمز مستقلین

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین، به «ایسنا» گفته که اعضای فراکسیون مستقلین در جلسه‌ای روی ریاست آقای لاریجانی تفاهم کردند؛ زیرا حفظ ریاست ایشان خط قرمز فراکسیون مستقلین است؛ اما درباره نواب رئیس قرار شد نظر فراکسیون‌های دیگر را ببینیم. اگر آنها تصمیمی برای ائتلاف داشتند، ما هم آمادگی این امر را داریم. فراکسیون مستقلین در ترکیب هیئت‌رئیسه هم دو عضو دارد. محمد آشوری، نماینده بندرعباس و بهروز نعمتی که از فهرست امید تهران راهی بهارستان شد و بعد به سوی فراکسیون مستقلین غلتید. حتی رئیس این فراکسیون کاظم جلالی هم با فهرست اصلاح‌طلبان تهران سر از مجلس دهم درآورد. غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی از دیگر اعضای مستقلین است که اصلاح‌طلبان او را راهی مجلس کرده‌اند. هرچند آخرین آنها هم نیست. آنها حالا به دنبال اعضای بیشتر در هیئت‌رئیسه هستند.  

‌امید چه خواهد کرد؟

گفته می‌شود که در فراکسیون امید اجماعی برای انتخابات هیئت‌رئیسه وجود ندارد. بااین‌همه طبق شنیده‌ها فراکسیون در جلسه پیش‌روی خود، یک هفته پیش از انتخابات هیئت‌رئیسه دراین‌باره به اجماع نهایی می‌رسد. اینکه محمدرضا عارف یا عضو دیگری برای ریاست مجلس مطرح خواهد شد، هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر ممکن است در نواب رئیس هم که از اولین انتخابات هیئت‌رئیسه تاکنون امیدی بودند، تغییراتی رخ دهد. مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و علی مطهری، نماینده تهران، به ترتیب نایب‌رئیس اول و دوم مجلس دهم بوده‌اند. در مجموع 11 عضو هیئت‌رئیسه امیدی‌ها در سال اول و سوم، پنج نماینده و در سال دوم، سه نماینده داشتند. در این شرایط باید منتظر تصمیم نهایی فراکسیون امید برای انتخابات هیئت‌رئیسه ماند.  

ژست مستقل ولایی‌ها

فراکسیون ولایی مجلس هنوز تصمیمی را درباره انتخابات هیئت‌رئیسه اعلام نکرده؛ فراکسیونی که قریب به 50 عضو در مجلس دارد. در انتخابات سال سوم حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس این فراکسیون، اعلام کاندیداتوری کرد و تأکید کرد که به صورت مستقل وارد انتخابات شده و تا لحظه آخر هم کنار نخواهد کشید. بااین‌همه وقتی انتخابات به دور دوم کشید و رقابت بین لاریجانی و عارف تنگاتنگ شد، ناگهان میکروفون حاجی‌بابایی باز شد تا او به نفع لاریجانی کنار بکشد. بااین‌همه آرای عارف باز هم افزایش داشت که شائبه فراکسیونی‌نبودن تصمیم حاجی‌بابایی را مطرح کرد. حالا درست یک سال بعد حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی، مثل سال قبل به «ایرنا» گفته که «ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها و ارائه فهرست واحد بعید به نظر می‌آید و اکثریت اعضا موافق ائتلاف نیستند و معتقدند فراکسیون باید مستقل کاندیدا معرفی کند». به نظر می‌رسد ائتلاف فراکسیون ولایی با مستقلین در نهایت برای حفظ لاریجانی محتمل‌ترین‌ گزینه به استناد انتخابات پیشین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.