محسن شفقتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه تأمین مواد اولیه فرش در استان مرکزی بیان کرد: قیمت مواد اولیه بافت فرش در کشور و به تبع آن استان مرکزی به شدت افزایش یافته است که علت آن نوسانات حاکم بر بازار است.

وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه بافت فرش نسبت به سال گذشته افزود: شرایط و نوسانات قیمتی به صورت روزانه و لحظه‌ای شده است، ثباتی در بازار وجود ندارد و شاید فردا این افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی به ۱۲۰ یا ۱۵۰ درصد برسد، اما در کنار افزایش قیمت شدید، موضوعات دیگری این بازار را دچار چالش جدی کرده است.

شفقتی تصریح کرد: بازار فرش دستبافت با معضل نبود مواد اولیه نیز مواجه است، در کنار همه این افزایش‌های قیمتی، بافندگان فرش حتی اگر تمایل به خرید با همین قیمت‌ها هم داشته باشند نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند. شرکت سهامی فرش سال گذشته این شرایط را پیش‌بینی کرد و بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را تأمین کرد، اما اخیراً که برای تأمین کسری مواد اولیه مراجعه کردیم چالش قیمت و عدم وجود مواد در بازار محسوس بود.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو چله نخ فرش در اواخر سال گذشته ۵۰ هزار تومان بود و امروز به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و حتی در بازار یافت نمی‌شود، افزود: شرایط بازار بافت فرش در کشور به شکلی شده که تمامی استان‌ها کمیته فرش خود را تشکیل داده‌اند تا این مشکلات را حل کنند، اما این بازار هم درگیر معضل احتکار شده است.

رئیس شرکت سهامی فرش ایران – اراک گفت: این افزایش قیمت‌ها به خودی خود باعث افزایش قیمت فرش شده است به طوری که طی ۲ ماهه اول سال ۹۸، قیمت فرش چیزی در حدود ۳۰ درصد بالا رفته و جالب اینجاست که با وجود این افزایش قیمت همچنان بازار فروش فرش دستبافت در استان مرکزی خوب است.

وی با اشاره به اینکه فرش استان مرکزی به ندرت به خارج از استان یا خارج از کشور صادر می‌شود و عمده بازار فروش آن در داخل استان است، بیان کرد: به عنوان مثال اگر سالانه ۲۰ هزار متر فرش در استان بافته شود شاید در حدود هزار متر آن به خارج از استان فروخته شود و در واقع می‌توان گفت بازار برون‌استانی را نمی‌توان برای فرش استان مرکزی متصور بود.

شفقتی علت این شرایط را استفاده از مواد اولیه نامرغوب دانست و افزود: در شرایط کنونی بسیاری از استان‌ها که در بافت فرش سابقه بالایی ندارد جای استان مرکزی را در بازار کشور گرفته‌اند و استفاده از مواد اولیه نامرغوب نیز عمده دلیل این شرایط است در حالی که استان مرکزی سابقه قابل قبولی در بافت فرش دارد.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی فرش ایران در اراک سال گذشته ۲ میلیارد تومان فرش فروخت و امسال نیز روند رشد در این رابطه هدفگذاری شده است، اظهار کرد: در فروردین و اردیبهشت سال جاری فروش فرش توسط شرکت ۷۰ درصد افزایش یافته است و یکی از دلایل این استقبال با وجود افزایش قیمت‌ها استفاده از مواد اولیه کیفی توسط شرکت و بافندگان وابسته به شرکت است. این رویکرد برای شرکت مزایای بسیاری دارد و مشتریان شرکت را به مشتریان دائمی تبدیل کرده است.

رئیس شرکت سهامی فرش ایران – اراک اضافه کرد: سیاست شرکت در سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته است و در این راستا تهمیداتی نیز اندیشیده شده است که یکی از آنها امضای تفاهم‌نامه با بانک مهر ایران است که خریداران با تأمین تضامین بانکی می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد از این بانک دریافت کنند که این امر در کنار تشویق مردم به خرید فرش دستبافت، رونق این بازار نیز رقم می‌زند و همچنین چرخه اقتصادی فرش استان را نیز به چرخش درمی‌آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.