جاناتان کوهن روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره یمن برگزار شد، افزود: تضعیف فرایند سازمان ملل متحد نمی‌تواند تحمل شود. اعضای شورای امنیت باید چگونگی پاسخگو نگهداشتن طرف‌ها را مد نظر قرار دهند اگر آن‌ها توافق استکهلم را اجرا نکنند.

وی ادامه داد: جنگیدن در سراسر کشور و نه فقط در حدیده باید متوقف شوند. حوثی‌ها باید حملات پهپادی را علیه شهروندان خودشان و همسایگانشان پایان دهند و ایران باید ارسال سلاح به حوثی‌ها را متوقف کند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: حمله این هفته علیه زیرساخت‌های سعودی آخرین نمونه‌های بی ثباتی در این منطقه است. این حملات، تهدید‌های درگیری را می‌گسترانند و فرایند به رهبری سازمان ملل متحد و فعالیت‌های گریفیث را تضعیف می‌کنند.

این دیپلمات آمریکایی هرگز به انهدام زیر ساخت‌های یمن که با نزدیک به پنج سال تجاوز سعودی‌ها با استفاده از سلاح‌های زیبای ساخت آمریکا انجام شده است، اشاره‌ای نکرد.

کوهن با یادآوری تاکید کمیته تحریم‌ها برای پیروی کردن همه اعضای سازمان ملل از ممنوعیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۱۶، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم از زمان شروع جنگ و از زمان ممنوعیت تسلیحاتی شورای امنیت، این واقعیت را نادیده بگیریم که حوثی‌ها از تسلیحات پیشرفته برای تهدید همسایگان یمن استفاده کرده اند.

وی در این بیانیه خود به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های اضطراری و بشردوستانه هم توجه نکرد که وضعیت انسانی در یمن را به خاطر حملات ائتلاف سعودی و محاصره مردم بی گناه، فاجعه بار توصیف کرد.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: حوثی‌ها موشک‌های بالستیک با برد بالا و پهپادهایشان را توسعه ندادند و کارگروه تخصصی یمن هم بار‌ها گفته است این سلاح‌ها ویژگی‌های طراحی ایرانی‌ها را دارند.

کوهن ادامه داد: وقتی پرسیده می‌شود که این سلاح‌ها چه زمانی در یمن تمام می‌شوند، ایران هرگز توضیح معتبری ارائه نداده است. نقض ممنوعیت ارسال تسلیحاتی یمن از سوی ایران نه تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را به سخره گرفته است بلکه جنگ را طولانی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.