در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان که به ریاست صادق خرازی، دبیرکل حزب برگزار شد، ابتدای این جلسه اخبار مهم هفته از جمله شرایط صادرات نفت ایران و مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با تشکیل سازمان ملی جوانان بررسی شد.

در ادامه این جلسه، قانون انتخابات «استانی» و «تناسبی» مورد بحث قرار گرفت و اعضای موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. اعضای موافق این طرح، دلایلی همچون افزایش کیفیت نمایندگان و ملی شدن نگاه آن‌ها، برقراری عدالت، ارتقای سطح کیفی و کارایی مجلس، تقویت نقش احزاب، جایگزینی برنامه محوری به جای شخص‌محوری را نقطه قوت این طرح دانستند.

کاهش مشارکت مردمی، احتمال حذف نمایندگان طبقات ضعیف و انحصار صاحبان قدرت و ثروت در مجلس، افزایش شکاف و تنش‌های اجتماعی، عدم توجه کافی به مناطق پیرامونی شهرستان‌ها، مغایرت این طرح با برخی اصول قانون اساسی، به حاشیه رفتن شهرهای کوچک و کمتر برخوردار و اشکالات حقوقی و امنیتی احتمالی مانند فعال شدن گسل‌های قومی و مذهبی از جمله دلایل مخالفین این طرح در شورای سیاست‌گذاری حزب بود.

اعضای شورای سیاست‌گذاری حزب اعتقاد داشتند قانون انتخابات «استانی» و «تناسبی» به تنهایی نمی‌تواند جایگاه احزاب را تقویت کند، این امر نیازمند پذیرش کامل تحزب توسط ارکان حکومت است. تا زمانی که نهادهای نظارتی با دیدی مثبت به احزاب نگاه نکنند و حقوق آن‌ها را به رسمیت نشناسند، این طرح نمی‌تواند به تقویت تحزب منتهی گردد. همچنین شایسته بود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات احزاب را با هدف بهبود این طرح خواستار می‌شدند. متأسفانه شواهد نشان می‌دهد به دلیل شتاب‌زدگی، بحث کارشناسی کافی و دقیق روی این طرح صورت نگرفته و همچنان ابهامات فراوانی دیده می‌شود و نیاز است در فرصتی مناسب مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

در پایان این جلسه، مقرر شد با توجه به ابهامات و سوالات فراوان، جلسه دیگری با حضور تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی دقیق‌تر این طرح برگزار گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.