العبودی به شبکه خبری «روسیا الیوم» گفت که «فشار آمریکا به دولت عراق کاملا مردود است و دولت باید از رهگذر قدرت، با رخدادها و تحولات منطقه برخورد کند».

وی عراق را کشوری دانست که از نظر منابع انسانی و مادی قدرتمند است و «می‌تواند در این رخدادهای سیاسی، ایفای نقش کند».

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در ادامه تصریح کرد که «فشارهای آمریکا به عراق را نمی‌پذیریم و قبول نمی‌کنیم که [عراق] بخشی از تحریمها علیه ایران باشد».

العبودی در پایان خاطر نشان کرد که عراق و ایران از نظر تاریخی و جغرافیایی با یکدیگر ارتباط دارند و به همین دلیل «منفعت ما ایجاب می‌کند که حامی این محاصره نباشیم».

الفتح: عراق بخشی از سیاست خبیثانه آمریکا نخواهد بود

در همین ارتباط، «حسن سالم» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق تأکید کرد که موضع دولت عراق مشخص است و این کشور به تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند نیست؛ «چرا که تأثیر منفی بر اقتصاد کشور (عراق) دارد».

سالم به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که اگر عراق به این تحریمها پایبند باشد، بیشترین ضرر را متحمل می‌شود؛ زیرا از نظر برق و گاز به ایران متکی است.

وی با بیان این مطلب افزود: «واشنگتن می‌کوشد از طریق دیپلماتهای خود در بغداد و مایک پامپئو وزیر خارجه خود، عراق را مجبور و به آن اعمال فشار کند تا به تحریمهای اقتصادی علیه ایران متعهد باشد».

نماینده الفتح سفر اخیر پامپئو به عراق را اهرم فشاری برای دولت عراق توصیف و در عین حال تأکید کرد که این تلاش شکست خواهد خورد و «عراق بخشی از سیاستهای خبیثانه آمریکا علیه کشورهای منطقه نخواهد بود».

پامپئو شامگاه سه‌شنبه به صورت ناگهانی به بغداد سفر و با «عادل عبدالمهدی و برهم صالح» نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

عبدالمهدی در دیدار خود تأکید کرد عراق همچنان به روابط دوستانه و همکاری خود با همه دوستان و همسایگان از جمله ایران ادامه می‌دهد و روابط خود را بر اساس منافع خود برقرار می‌کند.

یک منبع آگاه نیز اعلام کرد که در جریان دیدار پامپئو و صالح بر تمدید معافیتهای عراق از تحریمهای ایران تأکید شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.