خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، پنج سال پس از مفقود شدن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی و تبدیل شدن آن به رازی کشف نشده، تا کنون کارشناسان این صنعت فرضیه‌های زیادی را مطرح کرده‌اند. یکی از جدیدترین آنها این است که کامپیوترهای این هواپیما دستکاری شده بودند.

«کریس رابرت» کارشناس امنیت مجازی معتقد است که هواپیمای «ام اچ ۳۷۰» می‌توانسته به راحتی توسط هکرها روی زمین هک شود.

هکری که پیش از این باعث هک شدن یکی از سیستم‌های ناسا شده بود، می‌گوید: «عناصر اصلی که در سیستم‌های مجازی هواپیما وجود دارند، عبارتند از سیستم کنترل کابین، سیستم کنترل زمینی و سیستم های سرگرمی موجود در هواپیما. عاملان جنایت ممکن است در زمانی که هواپیما در زمین بوده یا زمانی که به پرواز درآمده این کار را کرده باشند.»

رابرت در ادامه بیان می‌کند: «هک کردن هواپیما به راحتی ممکن است انجام شود تا جایی که اطلاعات آن نیز در اینترنت موجود است».

این هکر افزود: «نیازی نیست که یک هکر حرفه‌ا‌ی باشد تا بتواند به کامپیوترهای هواپیما دسترسی پیدا کند بلکه یک هکر معمولی نیز می‌تواند به سیستم کابین و امنیت پرواز وارد شود.»

وی ادامه داد: «با تست هایی که ما انجام داده‌ایم، این سیستم ها در برابر نفوذهکرها بسیار آسیب‌پذیر هستند».

هواپیمای «ام اچ ۳۷۰» خط هوایی کوالالامپور به پکن در مارس ۲۰۱۴ در دریای جنوب چین ناپدید شد.این هواپیما ظاهرا مدت زیادی سرگردان بوده است و بعد از ناپدید شدن آن تا کنون هیچ اطلاعاتی از آن به دست نیامده است.

تئوری‌های زیادی از جمله مسائل فنی و همینطور توطئه‌ای در مورد این سانحه مطرح شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.