ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی او با چالشی در مورد ونزوئلا روبرو هستند. بولتون هفته گذشته از مداخله نظامی برای برکناری مادورو در این کشور آمریکای لاتین پشتیبانی کرد در حالی که ترامپ تا کنون نشان داده که از درگیری نظامی در کشور های دیگر اجتناب می کند.

بر اساس گزارش الن میچل در پایگاه خبری هیل، ترامپ گفته است که همه گزینه ها در مورد ونزوئلا روی میز است اما بولتون تبدیل به چهره ای شده که به دنبال گزینه نظامی است. روز جمعه بولتون با مایک پوپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و پاتریک شاناهان وزیر دفاع در پنتاگون برای بحث در مورد وضعیت ونزوئلا ملاقات کرد.

اما ترامپ مدت ها پیش اعلام کرده که قصد ساختن آمریکا را دارد. او خواستار پایان دادن جنگ در افغانستان شد و صدها نفر از نیروهای ایالات متحده را از افغانستان و سوریه خارج کرد.

ظاهرا دو گروه رقیب در مورد مداخله نظامی در خارج از مرزهای آمریکا در درون دولت این کشور وجود دارند. پل دبلیو پزنر متخصص امور ونزوئلا در دانشگاه کلارک معتقد است که دولت آمریکا به دو گروه تقسیم شده است، او می گوید: ترامپ سخنرانی های بولتون را دوست دارد، اما من فکر نمی کنم رئیس جمهور آمریکا علاقه مند به دخالت در ونزوئلا باشد.

پزنر اضافه می کند: رئیس جمهور (ترامپ) به موضع گیری هایی که به او به لحاظ سیاسی کمک می کند علاقمند است، اما او نمی خواهد «ماشه را بچکاند.»

پرنز افزود: حتی اگر بولتون تلاش کند که ترامپ را به حمله نظامی مجبور کند بعید است که ترامپ بپذیرد. حتی اگر بولتون دلایل جدیدی برای گزینه نظامی پیدا کند، ترامپ زیر بار نخواهد رفت.

اما ویلیام لئو گراند، استاد دانشگاه که متخصص سیاست خارجی ایالات متحده در قبال آمریکای لاتین است معتقد است سیاست آمریکا در ونزوئلا بیشتر تحت تاثیر بولتون است.

روز جمعه کاخ سفید روز اعلام کرد که ترامپ و مشاور امنیت ملی او برای دستیابی به یک هدف تلاش می کنند. گارت مارکی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در بیانیه ای گفت که بولتون استراتژی رئیس جمهور را برای فشار حداکثری برای دستیابی به یک انتقال صلح آمیز به دموکراسی در ونزوئلا اجرا می کند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا هفته گذشته، حامیان خود را به خیابان ها آورد و از ارتش کشور خواست تا مادورو را برکنار کنند. کاخ سفید که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت شناخته است، امیدوار بود که اعتراضات هفته پیش، نقطه عطفی در سرنگونی مادورو باشد. با این وجود، رهبران ارشد ارتش ونزوئلا از گوایدو حمایت نکردند.

بولتون روز سه شنبه هنگامی که اعتراضات خیابانی در ونزوئلا جریان داشت به خبرنگاران گفت: هدف اصلی ما انتقال صلح آمیز قدرت است، اما مجددا تکرار می کنم، همانطور که رییس جمهور از ابتدا گفته است، همه گزینه ها بر روی میز است.

یک روز بعد، پومپئو به شبکه خبری فاکس گفت که اگر اقدام نظامی لازم باشد، ایالات متحده حتما به حمله نظامی دست خواهد زد.

لئو گراند معتقد است که برخلاف آنچه بولتون و پومپئو می گویند گزینه مداخله نظامی روی میز نیست و این سخنان تنها بخشی از یک جنگ روانی برای تهدید کردن ارتش ونزوئلا است.

رایان برگ، کارشناس امریکای لاتین می گوید اگر بولتون، پومپئو و شاناهان در فکر مداخله ای باشند که شامل استفاده از نیروهای پیاده نظام باشد، بسیار شگفت زده خواهم شد.

مایکل مک کارتی، استاد دانشگاه امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن، می گوید که احتمالا دولت آمریکا تنها تحریم ها را دو برابر خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.