جان بولتون که رویکرد جنگ طلبانه او بر کسی پوشیده نیست، در یادداشت توئیتری نوشت: من برای مادورو و مشاوران ارشد او یک بازنشستگی طولانی و آرام را آرزو می کنم.

وی ادامه داد آنها می توانند در یک ساحل زیبا در جایی دور از ونزوئلا زندگی کنند. آنها باید از عفو عمومی آنچه که او رئیس جمهوری گوایدو نامید، استفاده کنند و حرکت کنند. هرچه زودتر، بهتر.

با روی کار آمدن دولت ترامپ فشار بر دولت ونزوئلا که مخالف سرمایه داری و امپریالیسم است، شدت یافت به گونه ای که مقامات ارشد این کشور و سیستم های مالی آن تحت تحریم های یکجانبه آمریکا قرار گرفت.

تماس مقامات ارشد آمریکا با مخالفان و حضور در جمع آنها نیز دخالتی آشکار در امور داخلی این کشور بود تا جایی که پس از تماس تلفنی مایک پنس با خوان گوایدو، این مخالف دولت با اعلام فراخوان طرفداران خود به خیابان ها، اعلام ریاست جمهوری کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بلافاصله او را به رسمیت شناخت و از او حمایت کرد اما ارتش و دستگاه قضایی ونزوئلا، نیکلاس مادورو را همچنان رئیس جمهوری این کشور دانستند و از او حمایت کردند.

دادستان ونزوئلا هم گوایدو را ممنوع الخروج کرد و تمام حساب های او را مسدود ساخت. دلیل این کار هم انسداد حساب های ونزوئلا از سوی آمریکا و دادن اختیار تصرف به گوایدو بود.

حال مشاور امنیت ملی ترامپ در سلسله دخالت های او در امور داخلی ونزوئلا، خواستار خروج فوری مادورو از ونزوئلا شده است.

برخی نمایندگان مجلس آمریکا نیز از اقدام ترامپ انتقاد کرده و آن را کودتای نظامی-اقتصادی علیه ونزوئلا نامیده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.