عبدالرضا رحمانی فضلی در صد و شانزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که با موضوع بررسی معضلات و مشکلات حاشیه‌نشینی برگزار می‌شد، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از پنج آسیبی است که مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تاکیداتی داشتند.

او ادامه داد: موضوع حاشیه‌نشینی خارج از ریشه‌یابی و بعد تاریخی آن واقعیتی است که با آن مواجه هستیم و دو نگاه در خصوص حاشیه‌نشینی وجود دارد: نگاه اول این است که اگر کمک کنیم شرایط مناطق حاشیه‌نشین بهبود بخشیده شود. سیر مهاجران به این مناطق افزایش می‌یابد بنابراین نگاه‌ها در این زمینه در خصوص ایجاد موانع و محدودیت است تا از افزایش حاشیه‌نشینی جلوگیری شود. اما نگاه دیگر این است که این واقعیت را ریشه‌یابی کرده و بدانیم که ریشه حاشیه‌نشینی در اقداماتی است که در این کشور صورت گرفته است.

وزیر کشور با بیان اینکه حاشیه‌نشینان انسان بوده و از بعد انسان بودن و هم‌وطن بودن بر ما حق دارند، تاکید کرد: ضمن اینکه باید روند مهاجرت را کاهش دهیم اما باید خدمات اولیه مانند آموزش بهداشت و ایجد شرایط مطلوب محیطی به افراد ساکن در این مناطق ارائه دهیم. ما نمی‌توانیم تکلیف خودمان را نسبت به مردم با تصور اینکه محیط برای‌مان مبنا است از سر باز کنیم و برنامه‌ریزی لازم را نداشته باشیم. باید نگاه ما نگاه انسانی باشد و انسان‌ها را محور قرار دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کاملا آگاه هستیم مهاجرت به شهرها موجب حاشیه‌نشینی می‌شد، تصریح کرد: برای رفع معضلات حاشیه‌نشینی باید یک گام به پیش از مهاجرت برداریم عدم توازن و عدم تعادل در توزیع منابع، توزیع خدمات، توزیع فعالیت‌ها و ... باعث مهاجرت و ایجاد حاشیه‌نشینی می‌شود. ما در تهران با انباشت عظیم منابع روبرو هستیم اما از آن طرف تهران نیز رتبه یک بزهکاری و جرم و جنایت را دارد.

او با طرح این پرسش که چه چیزی موجب عدم توازن منابع می‌شود، گفت: نتیجه نظام اداری، نظام مالیاتی، و نظام بودجه‌ریزی غلط مهاجرت است و برای پیشگیری باید نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، مالیاتی، پولی و بانکی که دارای اشکالات بسیاری است اصلاح شود قطعا از بودجه ملی امکانات بیشتری به شهرهایی که جمعیت زیاد دارند داده می‌شود اما ما نمی‌توانیم معطل بمانیم تا این نظام‌ها اصلاح شوند بلکه باید همزمان اقدامات لازم را انجام دهیم تا حاشیه‌نشینان اقدامات مناسبی داشته باشند و همچنین به مرور آن نظامات را اصلاح کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه بحث کالبدی حاشیه‌نشینی در طرح تقسیم ملی کار به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی کالبدی مناطق حاشیه نشین شد اقدامات محتوایی و اجتماعی توسط دستگاه‌های معین و همکار این وزارتخانه باید ا نجام شود. این تقسیم‌بندی برای عدم تکرار و موازی‌کاری و ایجاد هم‌افزایی بود تا منابع به هدر نرود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در حوزه حاشیه‌نشینی انجام شده است اما عقب‌افتادگی تاریخی در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: برای جبران این عقب‌افتادگی باید کار جهشی انجام دهیم. رئیس جمهور طرحی را با عنوان بازآفرینی بافت مناطق فرسوده مطرح کردند که معلق ماند چراکه در وزارتخانه مربوطه که متولی این کار بود انگیزه انجام این طرح وجود نداشت اما در حال حاضر که انگیزه ایجاد شده اقدام چشم‌گیری صورت نگرفته است.

او با اشاره به برنامه‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین گفت: در حوزه اجتماعی راه‌حل این است مردم را پای کار بیاوریم و کار دولت و دستگاه‌ها باید تسهیل‌گری باشد ما مقررات و قوانین و منابع را باید در اختیار مردم قرار دهیم تا کار راخودشان انجام دهند البته معتقدم با فرستادن چند نفر به عنوان گروه پیشرو در این محلات کار با سرعتی که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و باید در محلات انگیزه ایجاد شده و همه افراد محل از جمله دانش‌ آموزان، مساجد، روحانیون و ... در این حرکت خودجوش سهیم شوند. این کار نطفه یک نهضت و جریان و جهاد مردمی برای احیای این مناطق است. سازمان‌های اجتماعی وظیفه توانمندسازی و افزایش مشارکت را دارد و سازمان‌های مردمی و ان جی اوها باید پیشران این حرکت عظیم باشند.

وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های اجرا شده توسط بنیاد مستضعفان در قلعه گنج گفت: الگوی جدیدی مبتنی بر موضوع قلعه گنج ایجاد شد و ۳۱ شهرستان را در ۳۱  استان مشخص کردیم و کار مطالعاتی در این شهرستان‌ها انجام شده و طرح توسعه برای آنها نوشته شد. در سال گذشته نیز دستورالعمل و برنامه کار مشخص کردیم و برای هر شهرستان‌ یک معین از بخش خصوصی در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: اگر هر استان یک شهرستان را برای خود الگو قرار دهد، می‌تواند این طرح را برای دیگر شهرستان‌ها عملی و اجرا کند من با توجه به وقوع سیل از ابتدای سال درگیر مسائل مربوط به آن بودم و از این موضوع نیز کمی غافل شدم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه هر کاری که در کشور انجام می‌دهیم بدون کمک مردم و همراهی آنها به سرانجام نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های دشمن برای ما در شرایط کنونی افزایش تحریم و صفر کردن خرید نفت است و محوریت کارشان با این اقدامات ایجاد تنش اجتماعی، ناامنی اجتماعی و اعتراضات اجتماعی ادر کشور است اما ما باید قدر مردم را بدانیم که در همه شرایط انقلاب و کشور را حمایت کردند بنابراین وظیفه قانونی، انقلابی و شرعی ما این است که در چارچوب جغرافیای همه مناطق کشور، همه مردم از حداقل امکانات برخوردار باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.