میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به ریا نووستی گفت: البته این ماهیت آن رابطه‌ای که در نهایت باید میان قدرت‌هایی مانند روسیه و آمریکا شکل بگیرد، نیست اما اهمیت دارد. گفت‌وگو مهم است.

واشنگتن و مسکو در حال گذار از سخت‌ترین دوره در روابطشان از زمان فروپاشی شوروی هستند. گورباچف در ۱۹۸۷ به عنوان رهبر وقت شوروی به همراه همتای آمریکایی خودش رونالد ریگان، معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد را به امضا رساندند. این پیمان دو کشور را از استقرار موشک‌های زمین به هوا با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌کند.

توافق مذکور برای چندین دهه جزو دستاوردهای حوزه امنیت بین‌المللی محسوب می‌شد اما اوایل فوریه دولت ترامپ خروج یکجانبه از آن را اعلام کرد. براساس اعلام کرملین، یکی از موضوعات مورد بحث رهبران دو کشور مساله دستیابی به نسخه‌ جدیدی از توافق آی‌ان‌اف بود که چین هم در آن همکاری کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش درباره گفت‌وگو با پوتین رویکرد بسیار مثبتی داشت و از آن به عنوان "طولانی و بسیار خوب" یاد کرد. ترامپ در توییتی نوشت: پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای یک روابط خوب و عالی با روسیه، به‌رغم آنچه شما در رسانه‌های اخبار جعلی می‌خوانید و می‌بینید، وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.