«علی مطهری» عصر شنبه در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خاطرنشان کرد: شهید مطهری پس از انقلاب بارها تاکید داشت روحانیون پست اجرایی دولتی نداشته باشند مگر اضطرارا (موقعی که نیروی صالح غیرروحانی وجود نداشته باشد).البته مشاغلی چون قضاوت و تعلیم و تربیت از شغل های ذاتی روحانیت است. اما روحانیت حتی در جمهوری اسلامی هم باید در کنار مردم و مقابل دولت باشد تا بر روی دولت نظارت داشته و نفوذ کلامش محفوظ بماند.

مطهری گفت: امام راحل ابتدا همین نظر را داشتند اما به دلیل تحولاتی ( اضطرارا) روحانیت پست های اجرایی را بر عهده گرفتند.شهید مطهری معتقد بود دایره امر به معروف و نهی از منکر باید زیرنظر روحانیت باشد نه دولت تا بتواند کار بزرگ فرهنگی در کل کشور انجام دهد که این تز دنبال نشد و به ستاد امر به معروفی تبدیل شد که دولتی است در حالی که مقصود این شهید ستاد ماهیت تربیتی آن بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شهید مطهری بر اصلاح عزاداری ها پس از انقلاب تاکید داشتند و باور داشتند که با خرافات باید مبارزه شود درباره اهمیت مسجدها می گفت مساجد، روضه ها و ذکر مصیبت ها باید محفوظ بماند اما باید اصلاح شود.

وی یادآورشد: از دید شهید مطهری پرچم اصلاحات باید در دست روحانیت باقی بماند و نباید گروه های دیگر مانند افراد غرب زده این پرچم را از دست روحانیت بگیرند.کسی که بداند جامعه آبستن چه حوادثی است و درآینده چه حوادثی رخ خواهد داد غافلگیر نمی شود و بر جامعه مسلط است.روحانیت این ویژگی را باید داشته باشد و پرچم دار اصلاحات اجتماعی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شهید مطهری در سال ۱۳۴۱ و پس از انجمن های ایالتی و ولایتی که به قیام ۱۵ خرداد منجر شد راجع به حوادث و عبرت های آن زمان، به علما یادداشت فرستاند. به گفته وی نباید پرچم اصلاحات اجتماعی را به دست غیرروحانیون بدهیم و این موضوع را برای نیمی از مردم قابل هضم نمی دانست و می پرسید در اسلام چنین اصلی هست یا فقط مصلحت اندیشی علماست؟

مطهری یادآورشد: یکی از آفاتی که شهید مطهری بر آن تاکید داشت بحث مدرک گرایی روحانیون است که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر حوزه به سمت دانشگاه رفته و روحانیت اعتبار خودش را از دانشگاه کسب کند. وقتی می گویند آیت الله دکتر مطهری می گویم ( پدرم) دکتر نبود وی دکترساز بود.روحانیت نیازی به القاب دانشگاهی نداشته باشد و نباید در بند عناوین باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.