«جرد کوشنر»، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) گفت که امنیت اسرائیل در دراز مدت در گروه حل مناقشه با فلسطین است. 

این مقام آمریکایی که در اندیشکده «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» حضور داشت گفت: «امنیت اسرائیل برای آمریکا و دونالد ترامپ بسیار مهم است. امنیت اسرائیل در درازمدت مستلزم حل مسئله [سازش با] فلسطین است.» 

کوشنر درباره طرح خودش برای ایجاد سازش میان اسرائیل و فلسطین که به «معامله قرن» معروف شده گفت: «چیزی که ما تدوین کرده‌ایم یک سند عملیاتی و عمیق است که نشان می‌دهد ما فکر می‌کنیم [سازش میان اسرائیل و فلسطین] ممکن است و اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها چطور می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند.»

وی گفت: «ما می‌خواهیم زندگی مردم فلسطین بهتر شود، امنیت اسرائیل بیشتر تقویت شود و دو طرف راهی برای با هم بودن و کاستن از اختلافات پیدا کنند.»

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره وعده «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به فلسطین اشغالی گفت که بعد از سر و سامان گرفتن کابینه نتانیاهو «رایزنی‌ها در این خصوص را آغاز می‌کنیم.»

کوشنر گفت: «امیدوارم هر دو طرف یعنی طرف اسرائیلی و فلسطینی، قبل از آنکه اقدام یکجانبه‌ای انجام شود به صورت واقعی آن را بررسی کنند.» 

داماد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش به مسئله یمن پرداخت و مدعی شد که ایرن «عامل ریشه‌ای» اتفاقات این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.