سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی تهران این روزها با حضور ۳ هزار و ۲۰۰ ناشر داخلی و خارجی در مصلای تهران در حال برگزاری است. با این‌که نمایشگاه در نگاه نخست، مثل دوره‌های قبلی شلوغ‌ به نظر می‌آید، ولی بعضی از غرفه‌داران از فروش پایین می‌گویند و این‌که وضع اقتصادی موجب شده تا مردم بیشتر تماشاگر باشند تا خریدار. مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی نشر ققنوس، در این زمینه حرف‌های جالبی دارد که در ادامه می‌خوانید.

از شرایط و فضای نمایشگاه امسال توضیح دهید.

امسال هم مثل سال‌های گذشته با محدودیت فضا مواجه هستیم و متاسفانه در روزهای پرازدحام نمی‌توانیم پاسخگوی مخاطبان باشیم و هم مردم و ما تحت فشار هستیم. علاوه بر فضای کم، مشکل بی‌برنامگی هست که امسال بیشتر از سال‌های پیش در حال اتفاق افتادن است.  یک سری ناهماهنگی‌ها میان نهادهای مختلف مرتبط با نمایشگاه وجود دارد که این مسئله عملا فشار مضاعفی بر همکاران ما وارد می کند. 

یکی دیگر از مشکلاتی که باید به آن اشاره کنم، خارج شدن نمایشگاه کتاب از صرف نمایشگاه بودن و تبدیل آن به یک فروشگاه بزرگ کتاب است که در حال حاضر شاهد آن هستیم. اگر شما چرخی در غرفه‌ها بزنید می‌بینید که از یک عنوان کتاب، در اکثر غرفه‌ها وجود دارد و فروخته می‌شود که این خلاف قوانین نمایشگاه است. متاسفانه ارائه تخفیف‌های بیش از عرف هم خیلی مشاهده می‌شود که عملا نظارتی بر آن نیست و این موضوع که تخفیف نباید بیشتر از بیست درصد باشد، در آیین‌نامه نمایشگاه وجود دارد.

همچنین نظارت بر ارائه کتاب وجود ندارد، برخی از کتاب‌های پرفروش انتشارات ما به صورت قاچاق عرضه می‌شود. ما به رئیس نمایشگاه نامه زدیم، با رئیس اتحادیه صحبت داشتیم اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و همچنان این کتاب‌ها روی میز برخی از کتاب فروشان دیده و فروخته می‌شود.

 

فروش نشر ققنوس نسبت به سال گذشته چطور بوده است؟

در سه روز اول نمایشگاه فروش خوبی داشتیم و استقبال خیلی خوبی دیدیم ولی متاسفانه هر چه به جلوتر می‌رویم، استقبال و حضور مردم کمتر می‌شود و توقع ما خیلی بیشتر از این‌ها بود. فروش در سه روز اول تا بیست و پنج درصد نسبت به سال پیش بیشتر بود ولی استقبال در حال کم شدن است.

به نظر شما علت کم شدن استقبال مردم در این چند روز چه بوده است؟

یکی از دلایل آن نبود بودجه مناسب برای سازمان‌ها است. متاسفانه کتابخانه‌ها اعلام می‌کنند، بودجه آنان که مثلا در سال گذشته بیست میلیون تومان بوده است، امسال تبدیل به پانصدهزارتومان شده است. فکر می‌کنم یکی از دلایل دیگر این است که مردم فکر می‌کنند کتاب خیلی گران شده است ولی این‌طور نیست، مثلا ما با جود افزایش نرخ کاغذ، نسبت به سال قبل بیست درصد افزایش قیمت داشتیم و کتاب خیلی گران نشده است و بسیاری از کتاب‌های ما با قیمت سال‌های گذشته به فروش می‌رسند. ما ۳۱۰ عنوان کتاب با قیمتی زیر ده هزار تومان داریم که عملا قدرت خرید زیادی به مردم می‌دهد ولی مردم این تصور را دارند که کتاب خیلی گران شده و به نمایشگاه نمی‌آیند.

دغدغه اصلی مخاطبان در نمایشگاه چطور بوده است، آیا تفاوتی با سال‌های گذشته داشته‌ایم؟

نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاهی عمومی است یعنی عامه مردم برای خرید می‌آیند و شاید کمتر از یک درصد از مردم فهرست و لیست تهیه شده دارند و با تحقیق قبلی آمده‌اند. بعضی از لیست‌های خرید که چند کتاب معروف در آن نوشته شده است، دست به دست می‌شوند و مردم فکر می‌کنند که فقط این کتاب‌ها باید خوانده شوند ولی فقط بخشی از مردم هستند که سعی دارند با کتاب‌های جدید آشنا شوند، اسم کتاب را انتخاب کرده و می‌آیند که آن را در اینجا بررسی و خرید کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.