زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان که از نوامبر سال گذشته تاکنون، ۶ بار به این کشور سفر کرده است؛ در مصاحبه با «طلوع نیوز» مدعی شد اجماع بین‌المللی درباره افغانستان به وجود آمده حال آنکه تاکنون اجماع منطقه‌ای در این باره شکل نگرفته است.

وی در این باره گفت: یک قدم خوب که برداشته شده و من از آن راضی هستم، این است که یک اجماع بین‌المللی بین اروپا، چین، روسیه و آمریکا صورت گرفته است. موضوع افغانستان پیچیدگی‌های زیادی اعم از مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. در بخش منطقه‌ای همچنان پیچیدگی‌هایی وجود دارد و هنوز به یک اجماع منطقه‌ای نرسیده‌ایم.

خلیل‌زاد در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد: آمریکا به دنبال صلح و راه‌حل سیاسی است. به دنبال راهی هستیم که زمینه خروج نیروهای خارجی را فراهم کند. اما این به آن معنا نیست که خروج نیروها بلافاصله بعد از توافق صلح اتفاق بیفتد.

وی همچنین مدعی شد: طالبان به دنبال جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی است اما اینکه آمریکا این جدول را بپذیرد و اینکه از آمادگی برای خروج سخن بگوئیم، شرایط محور است.

خلیل‌زاد در ادامه ادعاهای خود افزود: اینکه بمانیم یا برویم به شرایط بستگی دارد و اگر این شرایط زودتر مهیا شود؛ ما هم اصراری به ماندن در افغانستان آن هم برای همیشه نداریم.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه توجیه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان مدعی شد: توافق با طالبان به رفع کامل خشونت‌ها در افغانستان منجر نمی‌شود و با خطر داعش در این کشور مواجه هستیم!

وی در نهایت مدعی شد: تمرکز ما بر روی مبارزه با تروریسم است (!) و هرگونه توافق با طالبان به اعلام آتش‌بس دائم و تعهد به پایان جنگ طولانی افغانستان بستگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.