«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز به نکته‌ای درباره گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد.

«کریس والاس» مجری فاکس نیوز از بولتون پرسید: ظریف در مصاحبه خود گفته که شما در سخنرانی که در جمع سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) که زمانی در لیست گروه‌های تروریستی بوده، داشتید درباره تغییر رژیم ایران صحبت کردید و گفتید که با آنها در سال ۲۰۱۹ که چهلمین سالگرد انقلاب ایران بود، سرنگونی رژیم ایران را جشن خواهید گرفت، اینجا یک سوال مطرح می‌شود، آیا این رژیم قابلیت تغییر رفتار دارد.

بولتون پیش از پاسخ به این سوال ابتدا به نکته‌ای درباره منافقین اشاره کرد و گفت: اجازه دهید درباره سازمان مجاهدین خلق چیزی را بگویم. آیا می‌دانید چه کسی سازمان مجاهدین  خلق را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرد. این اقدام را «هیلاری کلینتون» (وزیر امور خارجه اسبق آمریکا) انجام داده بود.

وی سپس به ادامه جواب مجری فاکس نیوز پرداخت.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا روز ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۱۲، رسماً گروهک منافقین را از فهرست سازمان‌های تروریستی این وزارتخانه خارج کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی فعلی آمریکا، «رودی جولیانی»، مشاور فعلی دولت ترامپ و «نیوت گینگریچ»، رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا از جمله مقام‌های آمریکایی بوده‌اند که در فهرست پرداختی‌های منافقین قرار داشته‌اند. شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در مستندی که چندی پیش منتشر کرد به پرداخت دست‌کم ۱۸۰ هزار دلار به «جان بولتون» و مبالغ نامعلوم دیگر به «جولیانی» اشاره داشته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که آمریکا قطعا هیچ پولی به کره شمالی برای آزاد کردن «اتو وارمبیر» پرداخت نکرده است. او اما تایید کرد که نماینده آمریکا تعهدنامه‌ای را امضا کرد که طی آن با پرداخت پول موافقت کرده بود.

وی که با شبکه «فاکس نیوز» مصاحبه می‌کرد، درباره اینکه برای آزادی وارمبیر که در زندان کره شمالی به کما رفته بود، گفت: «قطعا نه و من فکر می‌کنم که این نکته کلیدی است. رئیس جمهور در آزاد کردن بیش از ۲۰ آمریکایی که در سراسر جهان در زندان بودند بدون آنکه هیچگونه پولی برای آنها پرداخت کند، بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرد.»

بولتون اضافه کرد: «البته "جوزف یان" نماینده وزارت امور خارجه که سال ۲۰۱۸ برای بازگرداندن وارمبیر به کره شمالی رفته بود تعهد نامه‌ای را امضا کرد که برای آزادی وارمبیر پولی پرداخت خواهد شد.»

اظهارات بولتون در حالی مطرح می‌شود که روزنامه «واشنگتن پست» هفته پیش فاکتور ۲ میلیون دلاری را که توسط کره شمالی صادر شده، منتشر کرد. این فاکتور هزینه بیمارستان وارمبیر بوده و یان تعهدنامه‌ای را امضا کرده که آمریکا این مبلغ را پرداخت خواهد کرد.

واشنگتن پست گزارش داد که هنوز مشخص نیست آیا واشنگتن نهایتا این مبلغ را پرداخت کرده یا خیر، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هرگونه پرداخت پول توسط آمریکا به کره شمالی برای آزادی وارمبیر را رد کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «هیچ پولی برای اتو وارمبیر به کره شمالی پرداخت نشده، نه دو میلیون دلار و نه هیچ چیز دیگر.»

کره شمالی سال ۲۰۱۶ اتو وارمبیر را به ۱۵ سال کار سخت محکوم کرد و اندکی پس از این محکومیت، این دانشجوی دانشگاه ویرجینیای آمریکا به حالت کما رفت. وارمبیر زمانی که در سال ۲۰۱۷ به آمریکا بازگردانده شد همچنان در حالت کما بود و بدون آنکه هوشیاری خود را بدست آورد، درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.