حامد سعیدی روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی توسعه و بکارگیری پهپادها در حوزه های مختلف عملیاتی بخش کشاورزی که در سالن جلسات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج برگزار شد، افزود: همچنین ۲۲۵ واحد، موسسه و شرکت تائید شده امنیتی و هواپیمایی برای ارایه خدمات پهپاد در کشور فعال هستند.

وی اظهار داشت: این شرکت ها خدمات پهپادی خود را در حوزه های خدمات کشاورزی، سمپاشی، معدن، نقشه برداری، طیف سنجی، امداد و نجات، فیلمبرداری و عکاسی فعالیت می کنند.

وی در خصوص فعالیت شرکت های تولید پهپاد در کشور گفت: هر تکنولوژی جدیدی که داریم، خلاء قانون مانع پیشرفت آن می شود.

وی افزود: نمی خواستیم این پهپاد به سرنوشت وسایلی همچون ویدئو و ریسور(گیرنده) ماهواره دچار شوند که همه یک وجهه منفی بر روی آن بگذارند و مانع استفاده کشور از این فناوری بشوند.

سعیدی ادامه داد: بعد از جلسات زیادی که از سال ۹۵ در ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، تدوین قوانین در جریان افتاد و سال ۹۶ دستور العمل ۱۵ صفحه ای شورای امنیت کشور و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد.

وی گفت: اکنون پهپادها حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مالک و خلبان دوره دیده و گواهی نامه دار و پرونده هایی که پرنده ها در حال ثبت و پلاک هستند داریم و این شرکت ها با جهادهای کشاورزی استان ها هماهنگ هستند و گواهی های مرتبط با هوا فضا و سامانه پهپاد را اخذ کرده و یا در حال اخذ هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سن مدیران این شرکت های دانش بنیان بین ۲۵ تا ۲۸ سال است، تصریح کرد: این افراد که در این سن به محصول و فناوری جدید رسیده اند، بی تردید یک دهه آینده تحول نه فقط در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و جهان خواهند داشت.

سعیدی ادامه داد: کارهای ارایه و صادرات فناوری از طریق همین افراد در عراق، گرجستان و کشورهای همسایه به خصوص کشورهایی که پتانسیل های کشاورزی دارند به جز همسایه های جنوبی و حاشیه خلیج فارس، انجام شده و اگر روزی به اشباع از تولید برسیم باز هم بازار کشورهای اطراف بازار بزرگی است.

وی گفت: ایران همانطور که در حوزه پهپادهای نظامی و موشکی حرف برای گفتن دارد باید در حوزه پهپادهای غیرنظامی و زیست محیطی و کشاورزی و حوزه خدمات امداد و نجات که جزو ۱۰ کشور اول است، پیشتاز باشد.

دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور اضافه کرد: چند سال گذشته که استارت سمپاشی با پهپاد خورد کسی باور بر این نداشت که با مخزن ۱۰ لیتری سمپاشی میسر باشد.

وی افزود: متاسفانه گزارش های خلاف واقع از بعضی مجموعه ها منعکس می شود که جلوی این فناوری پیشرفته گرفته شود.

وی بیان داشت: در اسناد چشم انداز نظام و سیاست های کلی کشور که بزرگترین آیتم های سیاست گذاری کشور در آن درج شده یک پهپاد در حوزه کشاورزی چه پهپاد طیف سنج که بهبود مزرعه را داشته باشد چه پهپاد سمپاش همه آنچه که با هم در چشم انداز است را ارایه می کند.

سعیدی گفت: از جمله در بخش اقتصاد دانش بنیان، صرفه جویی ۳۰ برابری در آب، صرفه جویی در باردهی سرراندمان کشاورزی و زمان، سرعت و عدم تخریب کشاورزی همه را با هم به ارمغان می آورد.

پهبادهای کشاورزی بحران تهی سازی روستاها را معکوس می کند

سعیدی تصریح کرد: فرزندان کشاورزان به دلیل اینکه وارد تحصیلات عالیه می شوند راه پدران خود را ادامه نمی دهند و با یک بحران کشاورزی نسلی روبرو هستیم.

وی گفت: جالب است که این فرزندان از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلانشهر آمده و فرایند تهی سازی نخبگان در روستاها و شهرهای کوچک بحران اجتماع کل کشور را به وجود می آورد که فقط شامل کشاورزی نمی شود.

وی اظهار داشت: ولی پهپاد این جریان را برعکس کرده است و اکنون تمام این شرکت های فناوری که در تهران، شیراز، اهواز و کلانشهرها هستند به روستاها می روند و پهپاد را به روستاها برده اند و اکنون کسانی که در روستاها هستند می توانند استارت آپ بزنند.

دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور گفت: این محققان می توانند در منطقه خودشان این کار را انجام بدهند به نقطه سربه سر اقتصادی برسند و از کسی که در کلانشهر کار پهباد انجام می دهد جلو می زنند و این استارت آپ ها اکنون شکل گرفته است.

وی افزود: اکنون پنج یا ۶ استان فعال است و باید بقیه استان ها فعالتر شوند.

وی اظهار داشت: در بحث مقررات پروازی هماهنگی شورای تامین و هماهنگی مسایل مربوط به واردات چالش های زیادی داشتیم که به نتیجه رسیده است.

سعیدی گفت: ظرفیت پهپاد در حوزه کشاورزی از کل ظرفیت پهپاد در تمام حوزه های نظامی و امنیتی بزرگتر دیده می شود و مارکت دنیا نیز همین موضوع را بیان می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای حدود ۲۰ میلیون هکتار اراضی مسطح و مناسب این محلول پاشی ها را داریم و هر هکتار یعنی یک پرواز پرنده با مخزن ۱۰ لیتری و حداقل سه بار در سال اگر انجام شود یعنی هر هزار هکتار ما سه هزار پرواز شغل برای تعمیرکار و تامین کننده و برای تمام مجموعه آموزشی آن ایجاد می کند.

وی افزود: یعنی این بازار به اندازه بیش از یک وزارتخانه با ۱۰ هزار فرصت شغلی و میلیاردها کسب درآمد ظرفیت دارد و خوبی آن این است که در این بازار همه سود می برند از جمله دولت که اهداف و سیاست های کلی صرفه جویی و افزایش راندمان و اشتغال و دانش بنیان را پیشرفت داده است.

وی اضافه کرد: همچنین کشاورز سود می برد که زمینش خراب نشده و زمانش را از دست نداده و جاهای سخت گذر پرنده با دقت و سرعت کار انجام می دهد.

وی گفت: ارایه دهنده خدمات کشاورزی هم سود می برد و تولید کننده هم سود می برد و بعضی محصولاتی در کشور داریم که با آمدن آن طرفی سود بکند و طرف دیگری ضرر ببرد ولی در حوزه پهباد در تمام حوزه ها سود داریم.

نخستین نشست برنامه ریزی توسعه و بکارگیری پهبادها در حوزه های مختلف عملیاتی بخش کشاورزی ۱۴ شرکت تولید کننده پهپادهای کشاورزی حضور داشتند.

در این نشست شرکت های دانش بنیان تولید کننده پهپاد، پهپادهای کشاورزی خود را به نمایش گذاشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.