«نیکلا استرجن» که درپارلمان اسکاتلند سخن می‌گفت با اشاره به بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تصریح کرد که طرح برگزیت باعث شده تا گرایش مردم اسکاتلند به استقلال از دولت مرکزی لندن بیشتر شده است.

او در نطق نیم‌ساعته خود عنوان کرد که گزینه پیش رو، انتخاب بین برگزیت و اسکاتلند به عنوان عضو مستقل اتحادیه اروپاست. استرجن تأکید کرد که این گزینه تا پیش از انتخابات بعدی پارلمان اسکاتلند در «می» ۲۰۲۱ برابر مردم قرار خواهد گرفت.

بااین‌حال یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس از مخالفت دولت لندن با این مساله خبر داد و افزود: همان‌طور که بارها اعلام کردیم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ همه‌پرسی استقلال را برگزار کرد و مردم این منطقه به ادامه حضور در انگلیس رأی دادند. این رأی بایستی محترم شمرده شود.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادندکه این نتیجه منجر به استعفای &#۳۹;الکس سالموند&#۳۹; از رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.

استرجن و سایر حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ( سوم تیرماه ) ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در این‌همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده انگلیس شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این‌همه پرسی ۶۲ درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بودند و تنها ۳۸ درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.

نیکلا استرجن از زمان برگزاری همه‌پرسی ۲۳ ژوئن، بارها اعلام کرده است که گزینه برگزاری همه‌پرسی جدید در خصوص استقلال از انگلیس، همچنان «روی میز» است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.