رضا رحمانی در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های نظارتی سال ۹۸ با محوریت طرح ویژه ماه مبارک رمضان با بیان اینکه نظارت‌ها باید توسط مردم احساس شود، اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که قبلاً مطرح می‌شد، ضعف در نظارت بود، چنانچه قیمت برخی کالاها به طور سرسام آور افزایش می‌یافت.

او با تاکید بر اینکه متخلفان دانه درشت نباید احساس امنیت داشته باشند، افزود: از سازمان حمایت انتظار داریم با آن دسته از افراد که با دلالی، قیمت‌ها را در فرایند توزیع چندین برابر افزایش می‌دهند، برخورد کند و در برخورد با متخلفان ترس نداشته باشد.

رحمانی ادامه داد: به جای صرف زمان بازرسان برای برخورد با مواردی همچون عدم درج قیمت و ارائه فاکتور، باید زمان آنها را بیشتر به کنترل قیمت نهایی کالاها اختصاص دهیم و برخوردها از مبدا تولید و عرضه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مردم باید در کف بازار احساس کنند که بی پناه نیستند و سازمان حمایت پیگیر حقوق آنها است، اظهار کرد: فروشنده و تأمین کننده هم باید بدانند که با آنها تعارف نداریم و با هر تخلفی برخورد می‌کنیم، در این شرایط است که تخلفات کاهش می‌یابد.

او افزود: ضرورت دارد که به اتاق اصناف و اتحادیه‌ها در حوزه نظارت فرصت بیشتری داده شود و آنها نیز در این زمینه نشان داده اند که از اراده لازم برای برخورد با متخلفان برخوردارند.

رحمانی با اشاره به لزوم به روز رسانی سیستم‌های نظارت گفت: قیمت‌ها باید توسط سامانه‌های آنلاین و یکپارچه کنترل شود که در این خصوص سامانه انبار و تجارت را داریم و در ادامه باید به سمتی برویم که فروش یک آب معدنی هم به صورت آنلاین ثبت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تنظیم و نظارت بازار ماه مبارک رمضان، افزود: سال گذشته به دلیل برخی شرایط نظارت با دشواری‌هایی روبرو بود، چراکه از یک سو حقوق مردم در میان بود، از سوی دیگر مشکلاتی همچون منابع مالی و… برای سازمان حمایت وجود داشت.

وی با بیان اینکه دشمنان با اجرایی شدن تحریم‌ها گمان می‌کردند دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی در سه ماه پایانی سال ۹۷ آغاز می‌شود، اظهار کرد: در داخل نیز برخی اعتقاد داشتند که واحدهای تولیدی با مشکلات جدی روبرو می‌شوند که در این‌باره با وجود پتانسیل بحران در برخی حوزه‌ها همچون خودرو و… با اتخاذ تدبیری، این نقشه دشمنان بر باد رفت.

رحمانی با اشاره به ثبت نام یک میلیون و یکصد هزار نفر برای دریافت خودرو، گفت: این میزان ثبت نام در حالی اتفاق افتاد که خودروسازی در حال تعطیلی بود، قطعه سازان هم از شرکت‌های خودروسازی طلب داشتند و به دلیل تحریم مشکل تأمین قطعه به وجود آمده بود.

حفظ وضع فعلی تولید اولویت نخست است

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: تولید کلید حل این مشکل بود که با اقدامات مناسب، منابع مالی خودروسازان تهیه و تولید افزایش یافت که نتیجه‌اش حل نسبی مشکل بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هیچکدام از مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت تبدیل به بحران نشد و این مهم با روحیه جهادی اتفاق افتاد.

رحمانی با تشبیه شرایط امسال به سال گذشته گفت: برای غلبه بر مشکلات باید اقدامات سال گذشته را ادامه دهیم که در این خصوص مهمترین استراتژی وزارتخانه را بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، حفظ وضع فعلی تولید و رونق آن قرار داده ایم.

وی افزود: همچنین ظرفیت‌های تولیدی غیرفعالی وجود دارد که در قدم دوم باید آنها را فعال کنیم؛ برخی از این ظرفیت‌ها همچون تولید سرامیک و کاشی، پوشاک و… به دلیل فناوری بروز، امکان فعال شدنش وجود دارد و صرفاً نیاز به بازار دارند و برخی صنایع هم به دلایلی همچون تکنولوژی قدیمی امکان فعال شدنش وجود ندارد.

واحدهای تولیدی نیاز به نقدینگی و مواد اولیه دارند

رحمانی ادامه داد: واحدهای تولیدی به نقدینگی نیاز دارند که باید بانک‌ها این نیاز را رفع کنند و بحث دیگر تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد نیاز تولید است که در این خصوص باید برنامه ریزی لازم صورت گرفته و شرایط به صورت آنلاین بررسی شود.

او اضافه کرد: شرکتی نباید به خاطر کمبود مواد اولیه تعطیل شود و باید وضعیت مواد اولیه واحدها به خصوص واحدهای مهم که تولیداتشان با زندگی روزمره مردم سروکار دارد را به لحظه پیگیری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رسیدگی به این مسائل در وزارتخانه ستادهای مختلفی در حوزه‌های صنعت و معدن تشکیل شده است که شبانه روزی فعال بوده و استان‌ها باید به موقع شرایط واحدهای تولیدی را به این ستادها اطلاع دهند.

وی افزود: زمانی که در جنگ اقتصادی هستیم، باید مثل یک قرارگاه سازماندهی کنیم و همه پای کار باشیم.

رحمانی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند از فرصت‌های تحریم استفاده کنیم که در وزارت صنعت، معدن و تجارت این توصیه را جدی گرفته‌ایم که یکی از آنها افزایش صادرات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.