محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در نشست بزرگداشت روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود:ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش های دیپلماتیک جمعی، دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد:حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل، نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعا از بین رفته است.

ظریف اضافه کرد: کشور من همواره تعهد خود را به چندجانبه‌گرایی به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته، این امر را کاملا روشن می‌ سازد.

وی با بیان اینکه &#۳۹;در غرب ما، آخر هفته گذشته روسای مجالس همسایگان عراق گرد هم آمدند تا رهیافت فراگیر جدیدی را برای مراودات منطقه ای بیابند&#۳۹;، اظهار کرد:من هفته گذشته در راس هیاتی به دمشق و آنکارا رفتم تا همکاری با سوریه، ترکیه و روسیه را در چارچوب روند آستانه گسترش دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: در شرق ما، نماینده ویژه جدید ما برای افغانستان در حال تعامل طبق یک رویکرد منطقه‌ای واقع‌گرایانه برای صلح و ثبات است. در همین حال، ما دو روز پیش میزبان نخست وزیر پاکستان برای گفت وگو در مورد یک رهیافت چندجانبه برای ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم بودیم.

ظریف افزود: در شمال ما، هفته گذشته مقامات ارشد دولت های ساحلی دریای خزر گرد هم آمدند تا اجرای کنوانسیون تاریخی خزر را آغاز کنند که در سال ۲۰۱۸ بعد از ۲۲ سال مذاکره نهایی کردیم. همزمان، ما در حال نیل به یکپارچگی اقتصادی از جمله از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

وی با بیان اینکه &#۳۹;در جنوب ما، روند استکهلم را در مورد یمن تسهیل کرده ایم&#۳۹;، گفت:همچنین «سازوکار گفت وگوی منطقه ای» در خلیج فارس را به عنوان رهیافت چندجانبه فراگیر برای همکاری و حل اختلافات پیشنهاد داده ایم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تصریح کرد: در سطح جهانی، ۱۴ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید تعهد ما به برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق چندجانبه مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، است.

ظریف خاطرنشان کرد: برخلافناتوانی اعضای غربی برجام در عمل به تعهدات‌شان در مورد منافع اقتصادی ملت ایران متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا، ما به قول خود عمل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: نیازی نیست که سیاست های یکجانبه گرایانه غیرقانونی گسترده‌ دولت فعلی آمریکا را در قبال کشورم یا منطقه‌مان فهرست کنم. فقط به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی، نادیده گرفتن تعهدات بین المللی و احکام دیوان بین المللی دادگستری، اعلام خودکامانه نیروهای مسلح یک دولت به عنوان «تروریست» و پرورش افراط گرایی از طریق جنگ‌های دائمی بی هدف و بدون ملاحظه بخشی از این یکجانبه گرایی آمریکا است.

ظریف حمایت آمریکا از اذناب حامی تروریسم در قبال جرایم جنگی آنهارا دیگر سیاست واشنگتن برشمرد و ااضافه کرد:شناسایی الحاق نژادپرستانه و غیرقانونی قلمرو هم دیگر رفتار یکجانبه آمریکا بوده است.

وی گفت: از آنجا که بنظرشان این بی قانونی هنوز کافی نبوده است، آمریکا همچنین کسانی را مجازات می کند که به دنبال عمل به تعهدات‌شان تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشند؛ قطعنامه ای که خواهان عادی سازی روابط اقتصادی با ایران است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود:برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

ظریف ادامه داد: در رد یکجانبه گرایی، همه ما مسئولیت داریم تا به صورت دسته‌جمعی هر دولتی را برای عواقب هر گونه بی‌قانونی آن مسئول بدانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.