کارشناسان در واکنش به تصمیم ترامپ برای لغو معافیت‌های نفتی معتقدند که، این تحریم‌ها نمی‌تواند صادرات ایران را به طور کامل به صفر برساند؛‌ چراکه کشورهایی مانند ترکیه و چین مصمم به ادامه خرید نفت از ایران هستند. 

آمریکا اخیرا در اقدامی در راستای افزایش فشار به ایران تصمیم گرفت تمام معافیت‌های نفتی ایران را لغو کند و از این طریق صادرات نفتی ایران را به صفر برساند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این هدف ترامپ را دست نیافتنی دانستند.

«کارن کوستانیان» تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در این باره گفت: تصور می‌کنم اینکه درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران به صفر برسد، ممکن نباشد. پیش‌بینی می‌کنم که چین و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه دهند.  

«دمیتری مارینچینکو» مدیر بخش شرکت‌های آژانس رده‌بندی فیتچ، هم در این باره گفت: «چنین روندی، خطر جدی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود و این مساله به‌خصوص با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در ایالات متحده اهمیت زیادی خواهد داشت.»

تصمیم ترامپ برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است و بیشتر کارشناسان، این تصمیم را عامل افزایش قیمت نفت در روزهای آینده دانستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.