برنامه اختیاریه شبکه تهران سه شنبه شب میزبان محمد اصغری بود که فروردین امسال به عنوان پرکارترین چهره صدا و سیما شناخته شد. اصغری در این برنامه اعلام کرد حضورش در صداوسیما یک اتفاق است و گفت: علی‌رغم علاقه زیادی که از کودکی به تماشای تلویزیون داشته، حضورش در قاب تلویزیون کاملا اتفاقی بوده است و در واقع از کودکی دوست داشت که یک دکه روزنامه فروشی داشته باشد.

کارشناس هواشناسی رسانه ملی در خصوص انتخاب رشته‌ تحصیلی‌اش نیز گفت: خانواده‌ام می‌خواستند من پزشک شوم. اما از آنجا که دوستان در دوران جوانی اثر زیادی بر تصمیمات شخصی ما دارند، چون دیدم دوستانم سراغ رشته فیزیک رفتند، از آنجا که یک معلم فیزیک خوبی هم داشتم، من هم فیزیک خواندم.

او درخصوص انتخاب رشته هواشناسی به انتخاب رشته در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه انتخاب رشته در ایران مانند انتخاب شماره شناسنامه است. برای ما هم همینطور شد. مدتی تردید داشتم و در آن زمان تدریس می‌کردم. در هواشناسی کسانی موفق می‌شوند که علوم پایه خوانده باشند. برخلاف آنچه که مردم عادی تصور می‌کنند، فیزیک و شیمی در رشته هواشناسی بسیار اهمیت دارد. من بین تدریس و هواشناسی، هواشناسی را انتخاب کردم.

اصغری در پاسخ به این سوال که چطور اینقدر زود در حوزه کاری‌اش به شهرت رسیده گفت: شاید کسی نبوده که به این صورت اجرا داشته باشد و البته تا حد زیادی به نظر سلیقه‌ای افراد بستگی دارد. به نظر من کسان دیگری هم هستند شاید به این دلیل باشد که من سابقه کار بیشتری دارم و علاقه زیادی که به این شغل داشتم هم در این موضوع دخیل بوده است. اگر هر شغل دیگری هم داشتم با همین انرژی آن را انجام می‌دادم.

او در پاسخ به سوال وجود یا عدم وجود کپی برداری از اجراهای شبکه‌های خارجی گفت: ایرادی در این کار نمی‌بینم. من اعتقاد دارم در رسانه رقابت زیاد است. شبکه‌های مختلف تلویزیونی مثل CNN، BBC و شبکه‌های مختلفی وجود دارند. ما باید کاری کنیم که مخاطب شبکه را عوض نکند. این رقابت سنگین است. من تریجیحا شبکه CNN را انتخاب کردم چرا که گراف‌های بهتری هم دارد و امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم از چنین تصاویری استفاده کنیم.

او ادامه داد: من حتی پیش از شروع این کار این شبکه‌ها را تماشا می‌کردم چرا که قصد داشتم زبانم را تقویت کنم.

محمد اصغری در پاسخ به این سوال که آیا شبکه‌های خارجی هم خطای پیش‌بینی دارند یا نه، گفت: بله، اگر اپلیکیشن‌های موبایل را هم دنبال کنیم، علی‌رغم حرفه‌ای بودن باز هم احتمال خطا وجود دارد. نقشه‌هایی که به دست من و یک هواشناس در لندن می‌رسد یکی است اما تحلیل‌ها متفاوتند.

به گزارش خبرآنلاین، او در خصوص خطاهای اخیر پیش‌بینی هوا گفت: از دو روز قبل قرار شد سرد شدن هوا ثبت شود و واقعا هم این تغییرات را داشتیم. مشکل اصلی این است که ما نیاز به اعتبار داریم. با سوادترین سازمان دولتی، سازمان هواشناسی کشور است. علاوه بر آن نیاز به تجهیزات داریم. پهناورترین استان‌های کشور که کرمان و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی و جنوبی هستند، حتی یک رادار هم ندارند.

جواب اصغری به این سوال که آیا اگر اشتباه پیش‌بینی کنید، توبیخ می‌شوید یا نه، اینگونه بود: خود کسانی که در سازمان هواشناسی کار می‌کنند اینقدر با پیش‌بینی اشتباه اذیت می‌شوند که خود من هم موهایم در همین حرفه سفید شد. پیش‌بینی‌ها نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند. خود من آرزو دارم که روزی بتوانم بگویم جام جم از ساعت ده تا دوازده تگرگ می‌بارد و... . اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که تجهیزات کاملی داشته باشیم.

او در خصوص اپلیکیشن‌های هواشناسی نیز گفت: پیش‌بینی‌های این اپلیکیشن‌ها نیز خطا دارد. پیش‌بینی‌های ما هم تا ۹۸درصد برای ۲۴ ساعت آینده درست انجام می‌شود. اگر قرار بود فقط پیش‌بینی اپلیکیشن‌ها درست باشد، باید تمام ایستگاه‌های هواشناسی دنیا بسته شوند.

اصغری در پاسخ به این سوال که چقدر هواشناسی در سقوط هواپیمای یاسوج مقصر بود، گفت: هواشناسی در این خصوص تقصیری نداشت. چون من با همان هواپیما پرواز کرده بودم. قبل از پرواز با وجود خلبان‌های زبده‌ای که داشت و با وجود این که نقشه‌های هواشناسی هم در اختیارشان قرار گرفته بود، باز هم پرواز را انجام دادند و این حادثه اتفاق افتاد.

محمد اصغری در خصوص سلفی گرفتن با سیل گفت: این رفتار نه تنها زیبا نیست بلکه برای خانواده‌ها بسیار خطرناک است.

کارشناس هواشناسی رسانه ملی گفت: هرساله سیل داریم اما امسال شدتش بسیار زیاد بود و از آنجا که فضای مجازی هم پیشرفت زیادی داشته، بیشتر از سال‌های قبل تصاویر سیل به دست مردم رسیده است.

او درمورد شایعه‌ی بارور کردن ابرها و نقش آن در بروز سیل گفت: بارور کردن ابرها در حد پژوهش است و در آن وسعت که منجر به سیل شود، نیست. اگر قرار باشد سیل با بارور کردن ابرها اتفاق بیفتد، خرج آن از خسارتش بیشتر خواهد بود. متاسفانه یکی از معایب شبکه‌های اجتماعی در کنار تمام حسن‌هایی که دارد این است که شایعات بدون مشخص شدن مبدأ پخش می‌شوند.

اصغری در جواب به این که آیا سازمان هواشناسی در خصوص پیش‌بینی سیل مقصر بوده یا مسئولان دیگر گفت: هیچ کدام. من حتی دیدم وسط رودخانه، یک خانه ساخته شده بود. این نشان می‌دهد که خود ما مردم هم مقصریم چرا که تعداد خلاف‌ها هم زیاد شده. اخطاریه و هشدارهای زیادی در خصوص سیل وجود داشت اما باید بگویم اعلام سیل در هیچ جای دنیا وظیفه هواشناسی نیست بلکه وظیفه‌ی ما تعیین میزان بارندگی است. زمانی که جنگل زدایی شده و درخت‌ها از بین رفته‌اند، نمی‌توان انتظار داشت چنین اتفاقی نیفتد.

محمد اصغری در خصوص وارد شدن به ترسالی گفت: من ضمن گفت و گویی که با معاون وزیر نیرو داشتم، گفتند چنین اتفاقی نیفتاده است. البته شاید باز هم شایعات شبکه‌های مجازی باشد.

او افزود: در تمام عمر ما شاید این حجم از بارندگی کم سابقه باشد که برکاتی هم داشته مثلا خاک خاورمیانه شرایطی پیدا کرده که با خیزش خاک روبرو نشده‌ایم درصورتی که هر سال همین روزها شاهد این پدیده بودیم. اما متأسفانه خسارت‌های جانی هم داشتیم که به نظرم به علت غفلت و ناباوری مردم بود.

به گزارش خبرآنلاین، محمد اصغری در خصوص ممنوع‌التصویر شدنش نیز گفت: من برای آمدن به این برنامه از پخش سیما اجازه گرفتم؛ چند وقت پیش به علت این که بدون اجازه در یک برنامه تلویزیونی شبکه سه (حالا خورشید) حضور پیدا کردم، مدتی ممنوع‌التصویر شدم. او در پایان گفت: آرزو دارم یک شبکه اختصاصی برای هواشناسی داشته باشم و پیش‌بینی می‌کنم که شبکه پربیننده‌ای هم بشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.