کیامرث حاجی زاده امروز در نشست کارگروه بهداشت و درمان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: هنوز پایان آماده باش را به هیچ دستگاهی اعلام نکرده ایم و استان همچنان باید در حالت آماده باش باشد و ضرورت دارد با توجه به وضعیت فعلی دستگاه های اجرایی پای کار باشند تا روزهای آخر سیل نیز به خوبی مدیریت شود و مردم سیل زده به خانه خود بازگردند.

وی با بیان این که مسئولیت اردوگاه‌ها براساس قانون مدیریت بحران با جمعیت هلال احمر است توضیح داد: در کنار هلال احمر ستاد پشتیبانی استان به فعالیت خود ادامه دهد و دستگاه‌های دیگر مانند علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، عتبات عالیات اقدامات مربوطه خود را انجام دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته بازگشت برای بازگرداندن سیل زدگان به منازل خود توضیح داد: با توجه به فروکش کردن آب در برخی روستاها وضعیت به گونه ای است که سیل زدگان می توانند به منازل خود بازگردند به همین منظور کمیته بازگشت متشکل از فرمانداری ها، شهرداری ها و دستگاه های مربوطه تشکیل شده است.

وی با تشریح وضعیت سیلاب اخیر بیان کرد: اقدامات از مهر تاکنون در چند مرحله پیشگیری و پیش بینی و مقابله تقسیم بندی شده است که از جمله آنها می توان به صدور اطلاعیه ، اخطاریه ، استحکام بخشی و ترمیم سیل بندها، لایروبی انهار و کانال‌ها و مدیریت رهاسازی آب اشاره کرد.

حاجی زاده با اشاره به آمادگی دستگاه های اجرایی در ماه های اخیر توضیح داد: هم اکنون در مرحله بازسازی و بازتوانی قرار داریم و مرحله بازگشت از اردوگاه ها و اسکان موقت به روستاها و حواشی شهر را در پیش داریم.

وی با بیان این که از ابتدای سال آبی تا کنون ۳۸ میلیارد متر مکعب آب وارد سدها و جلگه خوزستان شده است گفت: ظرفیت سدهای استان ۲۲ میلیارد متر مکعب است و تاکنون ۹۵ درصد ظرفیت سدهای استان پر شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این که نخستین کارگروه سیلاب در آبان ماه برگزار شد بیان کرد: مدیریت رهاسازی آب با شروع بارش های پاییزی آغاز شد در حالی که آب در پشت سدهای استان به حداقل رسیده بود و آب شرب نداشتیم به جرات می توان گفت اگر در سال جاری آبی بارش رحمت الهی نبود امسال بیش از ۵۰ درصد شهرهای استان با تنش آبی روبه رو بودند و مسایل و مشکلاتی همانند بحران کمبود آب آشامیدنی در آبادان، خرمشهر، اهواز، رامهرمز و ایذه در دیگر شهرهای خوزستان تکرار می شد.

وی تاکید کرد: اولویت اصلی و ابتدایی در مدیریت بحران حفظ جان و سلامتی مردم است که بر مبنای این موضوع تمام اقدامات صورت گرفته است تا تلفات انسانی چه در شهرها و چه در روستاها نداشته باشیم.

حاجی زاده بیان کرد: از جمله اقداماتی که برای حفظ جان مردم انجام شد می توان به دستور تخلیه روستاها و برخی شهرها، بازگشایی فیوزپلاک‌ها، رهاسازی آب در مزارع اشاره کرد این اقدامات صورت گرفت تا آب وارد نقاط پر جمعیت نشود و تلفات انسانی در استان خوزستان شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه مدیران و دستگاه های امدادی در این مرحله نباید در کمک رسانی به سیل زدگان کوتاهی کنند افزود:مردم سیل زده چه از نظر روحی و فیریکی و چه از نظر مالی خسارت دیده اند، بسیاری از مردم شغل، مزرعه ، خانه خود را از دست داده اند و در برخی روستاها زیرساخت ها از بین رفته است در این شرایط نباید اجازه دهیم معضلی مانند بیماری به مناطق سیل زده نیز اضافه شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان هدف از برگزاری کارگروه بهداشت و درمان را بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق سیل زده، راه های کمک رسانی، کنترل و پیشگیری بیماری ها، بازگشت کنترل شده سیل زدگان به مناطق خود، وضعیت ماند آبها و دفع بهداشتی لاشه ها دانست و گفت: با اقدامات انجام شده تاکنون بیماری که اپیدمی و همه‌گیر شود در مناطق سیل زده استان نداشته ایم.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در سرویس بهداشتی و حمام اردوگاه ها بیان کرد: در این راستا باید اقدامات فوری صورت گیرد و در کنار آن نیز باید برای تامین سیستم سرمایشی اردوگاه ها اقدام شود و دفع بهداشتی لاشه ها مورد توجه قرار گیرد.

حاجی زاده ادامه داد: فصل گرما در ماه های خرداد و تیر زمان پیک بیماری وبا و شبه وبا است که از طریق آب انتقال می یابد با گرمای هوا این بیماری راحت تر قابل انتقال است که باید به این موضوع توجه شود.

بلوار ساحلی اهواز تا جمعه بازگشایی شود

وی با اشاره به مسدود بودن بخش هایی از بلوارهای ساحلی اهواز گفت: با توجه به وضعیت ترافیکی در شهر اهواز بلوارهای جاده ساحلی اهواز تا روز جمعه باید بازگشایی شوند در این راستا شرکت آب و فاضلاب اهواز و شهرداری باید اکیپ هایی برای پاکسازی جاده ساحلی اهواز تشکیل دهند و تا روز جمعه بلوارهای جاده ساحلی را بازگشایی کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: تا پایان هفته جاری دبی آب کارون به کمتر از ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه می رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.