محمدابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر اینکه آمریکا معافیت‌های نفتی داده شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد، گفت: بازارهای نفت به شدت به ایران نیاز دارند و جایگزینی به جای نفت ایران وجود ندارد. اگر قرار باشد طبق نظر آمریکا شرایط پیش رود قیمت نفت سرسام‌آور بالا آمده و بازار نفت دچار التهاب می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد این تصمیم خیلی قابلیت اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه باید مسئولان راه‌های جایگزین برای فروش نفت را پیدا کنند، گفت: با وجودی که برنامه آمریکا صددرصد قابلیت اجرایی شدن ندارد، ولی باید با تدبیر و تلاش و هماهنگی همه عناصر داخلی بازارهای متنوع برای فروش نفت را پیدا کرد و در اختیار وزارت نفت قرار داد تا نفت ایران فروش رفته و طرح آمریکا با شکست مواجه شود.

رضایی با تاکید بر اینکه کشورهای همراه با آمریکا خسارات زیادی را متحمل خواهند شد، افزود: البته برخی از کشورها ابراز نارضایتی کردند که نمونه آن چین است که اعلام کرده نمی‌تواند با آمریکا همراهی کند. هندی‌ها هم در صورت حرکت طبق برنامه آمریکا بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت می‌بینند. اینها نشان می‌دهد که کشورها مجبور به خرید نفت ایران هستند.

وی در پایان و در جمع‌بندی گفت که این تصمیم آمریکا تأثیرگذار نخواهد بود و قطعاً فروش نفت ایران به صفر نمی‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.