مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خسارت سیل اخیر در دسترس نیست، اظهار کرد: با توجه به وقوع سیل و آبگرفتگی در اقصی و نقاط کشور، آمار دقیقی از میزان خسارت نداریم.

وی افزود: با توجه به بازدید‌های مستقیم که تیم کارشناسی وزارتخانه با همکاری اتحادیه و نماینده بخش کشاورزی انجام داده است، از این رو تا مساعد شدن هوا امکان برآورد نهایی خسارت قطعی وجود ندارد.

شادلو با بیان اینکه برآورد دقیق میزان خسارت سیل به محصولات باغی وجود ندارد، گفت: با توجه به آنکه سیل و آبگرفتگی‌ها به طور کامل رفع نشده است، بنابراین برآورد دقیق خسارت‌ها زمان بر است.

وی میزان خسارت در برخی نقاط را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه برخی زمین‌ها و باغ‌ها را سیل برده است، از این رو به طور ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند و در مقابل برخی از اراضی باغی دچار آبگرفتگی شدند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: با توجه به آنکه بارندگی‌های مستمر افزایش عملکرد در دیم زار‌ها و مناطق آبی را به همراه دارد، از این رو پیش بینی می‌شود که تولید محصولات باغی نسبت به میانگین ۱۰ سال اخیر ۳۰ درصد رشد کند.

وی وقوع سیل و بارندگی‌های اخیر را عامل اصلی نوسان قیمت پیاز و سیب زمینی در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه در زمان بارندگی و چند روز بعد از بارندگی امکان برداشت محصول وجود ندارد، از این رو این امرموجب شده تا قیمت پیاز و سیب زمینی با نوساناتی در مراکز عمده فروشی و خرده فروشی روبرو شود.

شادلو در ادامه افزود: با توجه به آنکه پیاز و سیب زمینی موجود در بازار تنها مصرف تازه خوری دارد و امکان ماندگاری انباری این محصول وجود ندارد، از این رو به خانوار‌ها توصیه می‌شود که تنها در حد مصرف روزانه محصول خریداری کنند تا ازدیاد تقاضا، نوسان قیمت محصول در بازار را تشدید نکند.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه خرده فروشان طبق فاکتور می‌توانند ۲۰ درصد سود قانونی را بر روی اجناس خود لحاظ کنند، اما در مواقعی که قیمت محصول در عمده فروشی بالاست، از این رو انتظار می‌رود که مغازه داران در این شرایط ازسود قانونی خود بکاهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها متاثر از تورم است، تصریح کرد: بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌های اقتصادی دچار تورم است و این واقعیت را باید پذیرفت، اما با مساعد شدن شرایط آب و هوا پیش بینی می شود که قیمت سیب زمینی و پیاز در بازار به تعادل برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.