مایک پمپئو روز دوشنبه در یک نشست خبری در آستانه نخستین سال خروج غیر قانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم با خود دارد، در باره سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران و قطع درآمد یک کشور و فشار بر مردم، تصمیم جدید را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه حدود یکسال پیش، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام بزرگترین کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اعاده کرد، افزود هدف از این اقدام آن است که آنچه را که او رژیم قانون شکن نامید، نتواند برای بی ثباتی خاورمیانه اعتبار مالی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: دولت ایران باید همچون یک کشور عادی رفتار کند. ۴۰ درصد درآمد ایران از نفت است. پیش از بازگشت تحریم ها، ایران در سال حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت اما امروز برآوردهای ما نشان می دهد که بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش درآمد داشته است.

پمپئو با اشاره به حمایت ایران از حزب الله لبنان و حماس اضافه کرد: ایران می خواهد با حمایت از حوثی ها، بحران انسانی در یمن را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه معافیت هایی به برخی کشورها داده شده بود تا خرید نفت ایران را ادامه دهند، اظهار کرد: این روند اجازه داد کشورها به آرامی خود را از زیر بار نفت ایران خالی کنند. امروز اعلام می کنم که هیچ گونه معافیت دیگری نخواهیم داشت.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: فعالیت های ایران را رصد خواهیم کرد و به سود کشوری نیست که خرید نفت از ایران را ادامه دهند. البته می خواهیم مطمئن شویم که بازارها در ثبات باشند.

پمپئو افزود: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولید کنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده اند که بازار نفت را جبران کنند.

وی ادامه داد: خود آمریکا هم به عنوان یک تولید کننده عمده نفت است. می توانم تایید کنم که هرکدام از کشورهای تولید نفت با مشتریان سابق ایران کار می کنند تا آنها را از نفت خام ایران بی نیاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تولید نفت خام ایالات متحده و افزایش تولید آن، اضافه کرد: وزارت انرژی نشان می دهد که تولید نفت ما بیشتر از سال ۲۰۱۷ شده است در نتیجه هدف ما در به صفر رساندن صادرات نفت ایران جدی است.

پمپئو بار دیگر خواستار اجرای شروط ۱۲ گانه خود از سوی مقامات ایران شد و گفت: به آنها گفته ایم که به دنبال تسلیحات اتمی نروند، آزمایش های موشکی و بازداشت شهروندان آمریکایی را متوقف کنند و از تروریسم حمایت نکنند.

وی تصریح کرد: منتظر هستیم که ایران به این مسایل بپردازد و به میز مذاکره بیاید. این درخواست ها فقط از سوی دولت آمریکا مطرح نمی شود و متحدان ما آن را دنبال می کنند.

وزیر خارجه آمریکا که پیش از این به تاثیر فشار اقتصادی بر مردم ایران اعتراف کرده است تا آنها را به مقابله با نظام وادار سازد، گفت: مردم ایران بدانند که ما در کنار آنها هستیم.اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام گیرند در حالی که دولت پیشین آمریکا این کار را انجام داد.

وی در حالی که پیش از این اعتراف کرده است، فشار حداکثری بر مردم ایران اثر دارد، مدعی شد: می خواهم مردم ایران بدانند در کنارشان هستیم و اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام بگیرند. امیدواریم زندگی بهتری برای شهروندان ایران شکل بگیرد.

خبرنگاری پرسید: هدف این است که ایران به میز مذاکره بازگردد آیا علاقه ای به مذاکره مجدد درباره برجام دارید یا فشار می آورید تا ایران رفتار خود را تغییر دهد. نظر شما درباره گروه های مخالف ایران چیست؟

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما هوادار مردم ایران هستیم نه هوادار یک گروه خاص در خارج از ایران همچون مجاهدین خلق(منافقینن). این سیاست دولت آمریکا است.

پمپئو درباره اهداف فشار حداکثری علیه ایران هم اظهار کرد: اگر رهبران ایران حمله کنند، آمریکا پاسخ جدی خواهد داد. بنابراین برای حفظ منافع آمریکا در شیوه ای درست پاسخ خواهیم داد. ما ۱۲ شرط مطرح کرده ایم، اگر انجام شود می توانند به میز مذاکره بیایند.

وی مدعی ایجاد ائتلاف بزرگ علیه ایران شد و ادامه داد: اسرائیل و برخی کشورهای عربی به ما پیوسته اند. کشورهای اروپایی هم در این باره با ما همراهی خواهند کرد.

خبرنگار پرسید با این کارزار فشار حداکثری آیا تغییری در رفتار ایران مشاهده کرده اید؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: ما ایران را رصد کرده ایم و بر اساس کارزار فشار حداکثری ما، رفتار آنها محدود شده است. تمام اقداماتی که کرده ایم ادامه خواهد یافت. اینها برای مردم ایران است تا به آمال خود دست یابند.

پمپئو درباره فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفت: همه مقامات ایران از جمله رئیس جمهوری روحانی و وزیر خارجه ظریف اینگونه هستند. وقتی از سلیمانی در عراق، حزب الله، حماس حمایت می کنند، همه اینها علیه آمریکا است.

ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته به طور یکجانبه کشورش را از برجام خارج کرد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند . اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به تجارت با ایران ادامه داده و سازوکارهایی برای این منظور راه اندازی می کنند.

واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما درماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را دو بار به مدت ۶ ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. این معافیت ها دوم ماه مه ( ۱۲ اردیبهشت) به پایان می رسد.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرده که به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت دربازار جهانی محدود شده ونشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد که تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت ها تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. هند و چین در حال حاضر بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران هستند. اگر این کشورها با خواسته های ترامپ همراهی نکنند ممکن است روابط دوجانبه این کشورها با آمریکا دچار تنش شده و به موضوعات دیگری همچون تجارت سرریز کند.

در همین حال به نوشته رویترز، احتمال اقدام واشنگتن در پایان دادن به معافیت های تحریمی خریداران نفت ایران موجب شد تا بهای نفت خام امروز در بازارهای جهانی ۳ درصد افزایش یافته و به بیش از ۷۴ دلار برسد که بیشترین افزایش بهای نفت خام در سال ۲۰۱۹ می باشد.

چین هم مخالفت خود را در باره عدم تمدید معافیت تحریم‌های ایران از سوی آمریکا اعلام کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که کشورش با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران مخالف است و همکاری دوجانبه چین با ایران مطابق با قانون صورت می گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.