آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک نیمه شعبان، سالروز میلاد با سعادت حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، و روز جهانی مستضعفین، بر ضرورت ادامه روند امدادرسانی به سیل زدگان تاکید کرد و گفت: امروز یکی از مهم ترین وظایف دستگاه های اجرایی، نهادهای گوناگون و همه مردم عزیز، تلاش برای کاستن از آلام هموطنان سیل زده است و ضمن قدردانی از همه خدمات ارائه شده و امدادرسانی ها از سوی دستگاه های خدمت رسان، نباید فراموش کنیم که نیازهای مردم مناطق آسیب دیده، بیش از خدماتی است که ارائه شده و همچنان باید این امدادرسانی ها ادامه یابد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظایف دستگاه قضایی برای کمک به سیل زدگان، تصریح کرد: یکی از نگرانی هایی که مردم عزیز مناطق سیل زده دارند، مربوط به اسناد مالکیتشان است. در این زمینه، دستگاه قضایی اطمینان می دهد که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و مردم مطمئن باشند که در صورت از بین رفتن اسنادشان، صدور اسناد المثنی با مانعی روبرو نیست.

آیت الله رئیسی، یکی دیگر از وظایف قوه قضاییه برای کاهش درد و رنج مردم سیل زده را تلاش در جهت تامین امنیت مناطق آسیب دیده عنوان کرد و گفت: دادستان های محترم این مناطق و روسای کل دادگستری استان ها، تمهیدات لازم را برای تامین امنیت هر چه بیشتر شهرهای درگیر سیل اندیشیده اند و مردم بدانند که دستگاه های انتظامی و امنیتی نیز از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود، یکی از مهمترین معضلات امروز دستگاه قضایی را کثرت ورودی پرونده ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این روند نگران کننده، زیبنده نظام و جامعه اسلامی ما نیست. بر همین مبنا لازم است با یک نگاه تحولی با این معضل مواجه شویم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از همه کارشناسان، صاحبنظران و دانشگاهیان دعوت می کنم که با یک کار کارشناسی و آکادمیک، دلایل شکل گیری نزاع ها و دعاوی در جامعه را که نهایتا منتهی به تشکیل پرونده های کثیر قضایی می شود، مورد تدقیق و پژوهش قرار دهند. از سوی دیگر، انتظار می رود که دستگاه های فرهنگی در اجرای وظایف قانونی خود، فرهنگسازی در راستای کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی، کنترل خشونت و سایر نقاطی که منجر به شکل گیری پرونده های قضایی می شود را در دستور کار قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه، مساجد را یکی از نهادهای مهم فرهنگی برشمرد و با تاکید بر نقش و تاثیر مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: رسانه ها از جمله صداوسیما نیز باید فرهنگسازی لازم را صورت دهند تا بتوانیم مشکلات فرهنگی منتهی به کثرت ورودی پرونده ها را رفع کنیم.

آیت الله رئیسی، همه دستگاه های کشور را در کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم، واجد نقش و وظیفه دانست و تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که موجب شکل گیری پرونده های قضایی می شود، مسائل اقتصادی است. در این زمینه، همه تصمیم سازان و تصمیم گیران باید در برنامه ریزی های اقتصادی خود، نگاه لازم به کاهش آسیب های اجتماعی را داشته باشند و به این موضوع توجه کنند که تصمیمشان موجب افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و ایجاد نزاع و اختلاف در میان مردم نشود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت یک اقدام جهادی و نگاه تحولی از سوی همه دستگاه ها از جمله مجموعه های مرتبط در خود دستگاه قضایی برای کاهش ورودی پرونده ها و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار کرد: برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده و ان شاءالله ابلاغ خواهد شد اما نباید فراموش کنیم که کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از جرایم، صرفا یک کار قضایی نیست و با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی شود بلکه اولا نیاز به فعال تر شدن ظرفیت های دستگاه های فرهنگی دارد و ثانیا با هم افزایی همه قوا، دستگاه ها و نهادها میسر است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فاجعه بار انسانی در یمن، گفت: حرکت آمریکا به ویژه رئیس جمهور این کشور در وتو کردن منع ادامه حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن، شرایط را برای مردم مظلوم و بی گناه این کشور دشوارتر می سازد و براساس آنچه که رسما نهادهای حقوق بشری مورد تایید خودشان هم اعلام کرده اند، بر خلاف تمام موازین حقوق بشری و میثاق های بین المللی است.

رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه وجدان های بیدار در جهان، هیچ کدام از این جنایات را بی پاسخ نخواهند گذاشت، افزود: تمام این اقدامات از ناحیه کشوری که همواره داعیه دار حقوق بشر است و به این بهانه تا کنون آتش های فراوانی را در نقاط مختلف جهان افروخته یا اقدام به تهدید و تحریم کرده است، دولت ایالات متحده را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان رسوا می سازد و برگ دیگری به دفتر تاریک عملکرد جنایتکارانه آمریکا اضافه خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.