متن گفت‌وگوی امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با شبکه العالم به شرح ذیل است:

خبرنگار: ضمن تبریک روز ارتش، چرا هوانیروز به عنوان یک نیروی هوایی زیر مجموعه نیروی زمینی قرار گرفته است؟

امیر قربانی: هوانیروز همان هواپیمایی نیروی زمینی است که در تمام دنیا هوانیروز یک یگانی از نیروی زمینی است و با توجه به مأموریت بالگرد که پشتیبانی از نیروهای رزمی را برعهده دارد هوانیروز نیز زیرمجموعه و یکی از یگان‌های مهم، تخصصی و واکنش سریع نیروی زمینی ارتش می‌شود از همین رو هوانیروز با توجه به وظایفی که برعهده دارد دست بلند فرماندهان نیروی زمینی است.

در کشورما هوانیروز دارای اقتدار کامل است و نه تنها اینکه نیروی زمینی را پوشش می‌دهد بلکه سایر نیروها اعم از سپاه و نیروی انتظامی زمانی که احتیاج به پشتیبانی زمینی داشته باشند هوانیروز به کمک آنها می‌آید.

خبرنگار: هوانیورز نقش مهمی را در زمان جنگ ایفا کرد ، توضیحاتی در این باره بفرمایید؟

امیر قربانی: هوانیروز قبل از دفاع مقدس درگیر عملیاتی در بحث قائله های کردستان، خوزستان و گنبد و ناآرامی‌های قبل دفاع مقدس بود که  توانست نقش بی بدیلی را ایفا کند تا تمام این قائله ها سرکوب شوند از همین رو در پیروزی رزمندگان اسلام نقش مؤثری ایفا کرده است.

در زمان دفاع مقدس هوانیروز به عنوان یک نیروی اثرگذار و موفق در رزم بود به طوری که بالگردهای ما یگان‌های زرهی دشمن را همان روزهای نخست دفاع مقدس زمین گیر کنند تا یگان‌های مسلح ما با سازماندهی وارد عمل شوند. در طول ۸ سال دفاع مقدس عملیاتی پیدا نمی‌شود که هوانیروز در آن شرکت نداشته باشد.

شهدای عزیزی را تقدیم جمهوری اسلامی ایران کردیم، برای مثال شهید شیرودی از زمان شروع پرواز تا شهادت شاید یک سال طول نکشید اما بالاترین ساعت پرواز را  داشت، هوانیروز در دفاع مقدس ۵۰۰ هزار ساعت پرواز داشته است که این رقم بسیار بالا و در دنیا بی سابقه است. هوانیروز توسط هلیکوپتر کبری خود توانست در مقطعی یک جنگنده پیشرفته دشمن را منهدم کند.

عملیات مرصاد یک عملیات خاصی بود، قطعنامه ۵۹۸ پذیرفته شده بود و نیروهای مسلح به فرمان حضرت امام (ره) جنگ را تمام شده می‌دانستند اما رژیم بعث عراق با توجه به ضربات سنگینی که خورده بود با کمک منافقین عملیات مرصاد را انجام دادند. منافقین از اول انقلاب در تلاش بودند تا انقلاب را نابود کنند و در آخر نیز در دامان رژم بعث بودند.

منافقین در بیمارستان اسلام آباد، انسان‌های بی‌گناه را به شهادت رساندند که با دستور شهید صیاد شیرازی بالگردهای ما اعم از بالگردهای «۲۱۴» و «کبرا» در آن عملیات شرکت کردند که به گونه‌ای به منافقین در مرصاد ضربه زدیم که کمر آنها شکسته شد.

در عملیات مرصاد که تحت فرماندهی شهید صیاد شیرازی صورت گرفت، هوا نیروز توانست با استفاده از بالگردهای شکاری ضربه‌ای مهلک بر پیکره نحس گروه منافقین بزند به طوری که همگی آنان به هلاکت رسیدند و فقط تعداد کمی توانستند فرار کنند و این عملیات نقطه عطفی در تاریخ کشور است.

خبرنگار: شما در خصوص جنگ صحبت کردید و نقش برجسته ای که هوانیروز ایفا کرد،  مأموریت‌های هوانیروز در دوران پس ازجنگ چیست و چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

امیر قربانی: دفاع مقدس هیچ زمانی برای ما تمام شدنی نیست چرا که دشمنان ما همواره مترصد فرصت برای زدن ضربه به ملت و نظام اسلامی هستند. هوا نیروز همواره پا در رکاب بوده و چه در دفاع مقدس و چه اکنون در حال انجام مأموریت‌های محوله است از جمله اکنون در زمینه پایش و مراقبت ازمرزها، هلیکوپترهای ما در چارگوشه کشور درحال پشتیبانی از نیروهای مسلح هستند. علاوه بر این کار، امروز هوانیروز توانسته در بحث مردم یاری به خوبی فعال شود. اکنون هوانیروز قریب به ۱۴ الی ۱۵ استان کشور را تحت پوشش خدمات اورژانس قرار داده و درکنارمردم عزیزدربحث بلایای طبیعی به عنوان اولین نیرویی است که همواره خود را به مردم نیازمند به امداد می‌رساند و خدمات رسانی می‌کند.

خبرنگار: شاهدیم که کشورهای پیرامون ما خلبانان و ابزارهای نظامی خود را از کشورهای دیگر تأمین می‌کنند، وضعیت هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه چگونه است؟

امیر قربانی: الحمدالله تمام نیروهای ما داخلی و از نیروهای ولایی و پا در رکاب هستند. اکثر تجهیزات ما بومی شده، یک روزی مستشاران آمریکایی درکشورما بالگردها راهدایت می‌کردند بعد ازاین که مستشاران خارجی کشورمان را ترک کرند اعلام کردند که یک هفته دیگر این ناوگان زمین گیر خواهد شد و ما ناچاریم آنها را برگردانیم اما نه تنها ناوگان ما زمین گیر نشد بلکه ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و پیوسته ارتقا پیدا کرد. اکنون هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین ناوگان‌های خاورمیانه است. ما بزرگ‌ترین مرکز آموزش بالگردی خاورمیانه را داریم. دربحث تعمیر و نگهداری بهترین عملکرد را در سطح خاورمیانه داریم به گونه‌ای که همه کارها به دست مهندسان کشورمان صورت می‌گیرد و روی پای خودمان ایستاده ایم. امروز ناوگان ما بروز شده و تمام تعمیرات و ساخت قطعات بالگردها توسط صنایع داخلی کشورمان صورت می‌گیرد و این قدرت و توانمندی به دست جوانان صورت گرفته است و ما شعار معروف حضرت امام (ره) که فرمودند "ما می‌توانیم" را به خوبی محقق کرده ایم.

خبرنگار: انتظار می‌رفت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج حدود ۵۰۰ مستشار آمریکایی از کشور، ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارتشی شکست خورده تبدیل شود، چگونه توانستید به این حد از پیشرفت در شرایط جنگ و شرایط تحمیل شده بین المللی دست یابید؟

امیر قربانی: بر اساس نیاز کشورمان و بر اساس فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ما می‌توانیم باید از کشورمان دفاع می‌کردیم و به علمی که متعلق به جمهوری اسلامی بود و باید به آن دست پیدا می‌کردیم با هدایت مقام معظم رهبری و پشتیبانی خوبی که هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی داشت به این توانمندی دست پیدا کردیم. طاغوتیان گفتند ما برویم این بالگردها می‌خوابند اما امروز این بالگردها به عنوان یک قدرت دفاعی و امنیتی کشور محسوب می‌شوند و نه تنها نخوابیدند بلکه ارتقا پیدا کرده اند و توانمندی شأن بالاتر رفته است و در کمترین زمان ممکن برای دفاع از کشور می‌توانند در هر جایی مستقر شوند.کسانی که امروز در هوانیروز فعال هستند از پیشکسوتان آموزش گرفته اند و در حال رصد مرزهای کشور و با آمادگی کامل در حال انجام وظیفه هستند.

خبرنگار: در شرایط کنونی وضعیت لجستیک هوانیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیر قربانی: در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم چرا که خودمان توانسته ایم به هرچیزی که نیاز داشتیم دست پیدا کنیم. ما به سامانه‌هایی از جمله هوشمند موشکی دست یافتیم که به دست جوانان توانمند ساخته شد و این در حالی است که برخی از کشورها این سامانه‌ها را خریداری می‌کنند.لجستیک در هوانیروز حرف اول را می‌زند. از سال ۵۷ به بعد ما تحریم هستیم و یک قطعه به ما واگذار نشده است و اگر هم آن زمان تحویل می‌دادند با واسطه‌هایی انجام می‌شد و ما به این نتیجه رسیدیم که خودمان روی پایمان بایستیم و تحریم تبدیل به فرصت شد و توانستیم تمام لجستیک بالگردها را خودمان انجام دهیم و هیچ قطعه‌ای از کشوری وارد نمی‌کنیم.

خبرنگار: آیا تحریم‌ها بر نیروهای مسلح تأثیر گذاشته است و چگونه نیروهای مسلح تحریم‌ها را فرصت تبدیل کرده است؟

امیر قربانی: ما تحریم را به جان خریدیم و برایمان یک فرصت بود، دشمنان ما هیچ زمانی دلشان برای ما نمی سوزد. تحریم‌ها هیچ گونه اثری بر توان ما در هوانیروز نگذاشته است و با قدرت ایستادگی و توانمندی را به منصه ظهور گذاشتیم. مهندسین پرواز ما با قدرت به قطعه سازی پرداختند. این تحریم‌ها علیه ایران بسیار ناشیانه است. در بحث قطعه سازی ما می‌توانیم به کشورهای اسلامی، دوست و برادر صادرات داشته باشیم. هوانیروز در بحث تعمیر و نگهداری توانسته تمام بالگردهای خود را اورهال انجام دهد و نیازی به نیروهای خارجی نداریم ویک قطعه را برای اورهال به خارج از کشور نمی‌فرستیم و این توانمندی ما بی سابقه است.

خبرنگار: مهمترین اقدامات هوانیروز در جریان سیل اخیر چه بود؟

امیر قربانی: در زلزله سال گذشته و سیل اخیر، هوانیروز اول یگانی بود که توانست خودش را به کمک مردم برساند، در ساعتی که پرواز قانونی نبود ما به خاطر مردم پروازها را انجام دادیم و در زلزله سال گذشته و سیل اخیر رکورد زدیم و بسیار کار آمد عمل کردیم و همه با هم توانستیم کار بزرگی را در کشور رقم بزنیم. در سیل اخیر کشور هوانیروز در همه جا حضور داشت.

از روز اول سیل گلستان به مدت یک هفته در آنجا مستقر شدیم و سپس به استان لرستان رفتیم و پس از آن به خوزستان و همچنان هم درگیر هستیم و نیروهای ما در کنار مردم قرار دارند. در جریان این اتفاق روزانه ۱۰ ساعت پرواز انجام می‌شد و به خاطر مردم و دستور رهبری انقلاب ما از نُرم جهانی هم بیشتر پرواز می‌کردیم. ۹۶۳ سورتی پرواز در این مدت انجام شد که اقدامی بی سابقه است. نزدیک به ۴۹۰ ساعت پرواز انجام شد .۱۵۷ تن بار جا به جا شد، نزدیک به ۳۷۰۰ نفر جا به جا شدند. علی رغم این مسئله پروازهای اورژانس هم که به دلیل تصادفات جاده‌ای در ایام تعطیلات نوروز رخ می‌داد انجام می‌شدند. مراقبت از مرزها همزمان صورت می‌گرفت و علی رغم این مسائل رژه ۲۹ فروردین با قدرت و اقتدار انجام شد و ذره‌ای خلل در آمادگی دفاعی و امنیتی مان ایجاد نشد.

خبرنگار: درباره دیدارتان با رهبر انقلاب توضیحاتی بفرمائید؟

امیر قربانی: این دیدار که به مناسبت ۲۹ فروردین بود، دیدار روحانی و معنوی بود که علی رغم مشکلات موجود انجام شد و حضرت آقا فرمودند سلام مرا به همه آحاد رزمندگان برسانید. ایشان از ارتش و نیروهای مسلح به خوبی یاد کردند و فرمودند که ارتش قبل از مدیریت بحران وارد گرگان و گلستان شد و این یک جمله بسیار ارزشمند بود و ما خط مشی‌های ایشان را روی چشم می‌گذاریم.

ایشان فرمودند که الحمدالله نیروهای مسلح به عنوان ید واحده در این بحث کمک رسانی شرکت کردند. چه سپاه چه ارتش و بسیج و مردم همه، در یک کلام، ید واحده بودند. یک ملاقات بسیار خوب و به یاد ماندنی برای ما فرماندهان بود که محضر حضرت آقا رفتیم و خط مشی‌هایی ایشان فرمودند و ما هم خط مشی‌های مقام معظم رهبری را روی چشم می‌گذاریم و آماده هستیم که ایشان هر دستوری فرمودند فرمانی دادند با جانمان بخریم و انشاءالله جان ناقابلمان را تقدیم مقام معظم رهبری کنیم.

خبرنگار: اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیر قربانی: آمریکا ۴۰ سال است که این اقدامات را انجام می‌دهد و مردم به خوبی این سیاست خبیثانه را می‌شناسند، آمریکا خودش تروریست است چگونه می‌تواند چنین اقدامی انجام دهد؟! اقداماتش در منطقه نشان دهنده تروریست بودنش است.

وقتی کسی خودش تروریست است چگونه می‌خواهد نیروی مسلح یک کشوری را تروریست حساب بکند؟ وقتی می‌بینیم خودش در کشورهای خاورمیانه می‌آید و اقدام به حمله‌های نظامی علیه مردم مسلمان و مردم غزه می‌کند و سایر مردم را به خاک و خون می‌کشد، پس خودش تروریست است، حالا ما را تروریست حساب می‌کند؟ اول باید برود تکلیف خودش را مشخص کند، وقتی می‌آید و در مجامع بین المللی بخواهد نیروی مسلح کشوری که نیروی دفاعی آن کشور است، نیروی امنیتی آن کشور است، بخواهد تروریست حساب کند این هم یکی از کارهای به حساب خصمانه این رژیم است و کار احمقانه‌ای است که انجام داد. بالاخره ما همه در کنار هم هستیم نیروهای مسلح کشور هستیم و فرقی نمی‌کند در این لباس یا هر لباسی دیگری باشیم، به عنوان نیروی دفاعی هستیم این حرکتی هم که انجام داد مطمئن باشید به ضرر خود رژیم آمریکا است و به ضرر خود رژیم‌هایی است که این نقشه‌های شوم را می کشند و این را هم مطمئن باشید که اصلاً خللی در مأموریت‌های دفاعی و امنیتی سپاه ما، نیروهای مسلح ما و ارتش ما وارد نمی‌شود. شما می‌بینید که سران ارتش ما، سپاه ما با هماهنگی و هم دلی چه کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند چون همه ید واحده هستند و زیر نظر فرمانده کل قوا هستیم و اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و حالا تروریستی خواندن آن (که مثل تحریم‌هایش می‌ماند) هیچ خللی در کار و مأموریت ما وارد نمی‌کند و ما به خود می آییم که بیشتر این رژیم را بشناسیم و فعالیت‌های دفاعی مان را بیشتر کنیم و بالاخره این حرکتی که انجام داد بازهم حرکت نابخردانه و احمقانه خود رژیم استکباری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.