آن چه بر مشکل مان افزوده، وقوع سیل و بارندگی‌های سیل آسا در ماه اخیر است که سبب شده تا همه خودروها در تلی از شن و ماسه گرفتار شوند و رانندگان امکان جابه جا کردن این خودروها را به دلیل سنگینی بار آن نداشته باشند.موضوع مهم‌تر این است که مسئولان گمرک ایران هم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. از همه مهم‌تر این که آب و آذوقه‌ای که همراهمان برده ایم تمام شده است و بدون هیچ فریادرسی در خاک همسایه گرفتاریم.»

این پیام را یکی از رانندگان گرفتار در آن سوی مرز افغانستان که خودروهای ترانزیتی آن‌ها از گمرک ماهیرود مجوز خروج گرفته اما در آن جا معطل است برای «خراسان » ارسال کرد تا این روزنامه پیگیر مشکل آن‌ها شود. مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما، دلیل این موضوع را اعمال محدودیت به صورت یک طرفه و بدون هماهنگی با دولت ایران از طرف افغانستان اعلام کرد. مهندس«خاشی»، با اشاره به تماس‌هایی که با مدیر گمرکات و رئیس شرکت فراورده‌های نفتی و گاز افغانستان داشته است، گفت: از اسفند ۹۷ شرکت نفت و گاز این کشور مسئولیت آزمودن مشتقات نفتی را در مرزها بر عهده گرفته و از طرف دیگر نامه‌ای به وزارت خارجه افغانستان ارسال و نوع مشتقات مورد تایید را به آن‌ها اعلام کرده و به صراحت هم گفته است که به غیر از مشتقات مورد تایید، هیچ کالای دیگری را نمی‌پذیرد. او، با بیان این که محموله‌هایی که از سمت ایران به این کشور وارد شده است، فراورده نیست بلکه مشتقات نفتی است، افزود: شرکت نفت و گاز افغانستان فراورده‌هایی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید و... را در فهرست کالاهای مورد پذیرش قرار داده و بقیه مشتقات که عناوین دیگری دارد مانند هیدروکربن ها، روغن سوخت تقطیری و... را ممنوع کرده است. به گفته وی، تصمیمی که دولت افغانستان در زمینه پذیرش نوع مشتقات نفتی گرفته به صورت رسمی از طریق دیپلماتیک به دولت ایران اعلام نشده است و فقط به گمرکات خودشان اعلام کرده‌اند.

وی افزود: اولین مخاطب برای اعمال این محدودیت تجار افغانستانی هستند که باید از آن مطلع شوند و کالای ممنوع شده را به فروشندگان ایرانی اعلام کنند تا راننده‌ای که از اعمال محدودیت خبر ندارد بارگیری نکند و بعد هم یک ماه در خاک افغانستان گرفتار نشود. خاشی، با اشاره به این که گلایه‌ها را به مدیران مربوط در افغانستان گوشزد کرده ایم، ادامه داد: اگر قبل از اعمال محدودیت، گمرکات ایران از طریق مبادی دیپلماتیک در جریان قرار می‌گرفت اکنون حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون در آن سوی مرز سرگردان نبودند.به گفته وی، بعد از اطلاع از محدودیت اعمال شده به دیگر رانندگان در مرز ماهیرود اجازه خروج داده نشد تا همانند دیگر رانندگان گرفتار نشوند.

وی از پیگیری موضوع از طریق وزارت امور خارجه و گمرک ایران و استاندار خراسان جنوبی خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.