سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان گفت: ورود ملخ زرد رنگ به جنوب کرمان معظلی است که فعلا تحت کنترل، اماخطرناک است.

برخوری افزود: این گونه ملخ به صورت گروه های بزرگ پرواز می کند و از سمت کشور عربستان به سمت جنوب ایران به ویژه استان کرمان پرواز کرده است.

وی بیان داشت:با این گونه ملخ هرساله توسط کشور‌های میزبان، از جمله عربستان مبارزه انجام می شده اما  امسال به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و این ملخ به دلیل بارندگی‌های مناسب فصل بهار و قبل از آن کشور ما را میزبان قرار داده است.

برخوری بیان کرد: از بهمن ماه میزبان این آفت شده ایم و متاسفانه بسیار خطرناک هستند و تنها نگرانی ما از ورود این نوع ملخ به جازموریان است.

وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی جازموریان به دلیل بارندگی‌ها مناسب برای تخم ریزی و تکثیر این ملخ است گفت: پرواز این ملخ زرد رنگ به صورت گروهی و در فواصل زمانی متعدد و طولانی است و هم اکنون منتظریم وقتی گروهی از این ملخ به جنوب می رسد، مبارزه را انجام دهیم.

وی افزود: تا کنون دستجاتی که از این ملخ وارد کرمان و جنوب استان شده با مبارزه به صورت شیمیایی و سم پاشی از بین رفته اند اما شرایط برای جازموریان بحرانی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:تا کنون ۷۰۰ هکتار از مراتع جنوب در شهر‌های منوجان، قلعه گنج و رودبار را سم پاشی کرده ایم و مبارزه در این سطح صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:به منظور پیشگیری از خطر احتمالی و آلودگی وسیع در جازموریان یک فروند هواپیمای سم پاشی تدارک دیده شده و اکنون در فرودگاه آماده عملیات است.

برخوری همچنین از ساخت دو باند فرود بالگرد در رودبار جنوب و قلعه گنج نیز خبر داد و گفت: هم اکنون مخازن سم پاش تکمیل و شرایط برای مواقع اضطراری برای مبارزه زمینی و هوایی آماده است.

وی از سفر قریب الوقوع معاون حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و افزود: این سفر در روز شنبه یا یکشنبه به جنوب کرمان انجام خواهد شد.

برخوری از آمادگی کامل اکیپ‌های مبارزه در سراسر شهرستان‌های جنوب کرمان خبر داد و گفت:همه امکانات مهیاست و هر ورود دستجات ملخ‌ها به همراه مبارزه با آن و انهدام کامل به سازمان فائو گزارش می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.