کارشناسان بازار طلا بر این باورند طی سال جاری با توجه به موضع‌گیری متعادل‌تر بانک مرکزی فدرال آمریکا در قبال افزایش نرخ بهره در این کشور و همچنین رویکرد بانک‌های مرکزی کشورها در خرید هر چه بیشتر طلا در کنار چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی طی سال جاری قیمت هر اونس طلا به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.

مارتین هاکسلی مدیر بخش فلزات گرانبهای مؤسسه INTL FCSTON می‌گوید: انتظار داریم طی ماه‌های آینده طلا در محدوده قیمتی کنونی معامله شود اما برای نیمه دوم سال جاری انتظار می‌رود قیمت افزایش یابد و به احتمال زیاد می‌تواند تا پایان سال به ۱۴۰۰ دلار برسد.

به گفته هاکسلی سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره توقف روند افزایش نرخ بهره طی سال جاری به بهبود چشم‌انداز قیمتی طلا و دیگر فلزات کمک کرده است.

این کارشناس بازار طلا می‌گوید: هم اکنون نگاه غالب این است که در سال ۲۰۱۹ افزایش نرخ بهره در آمریکا نخواهیم داشت که این مسئله عاملی حمایتی از روند افزایشی قیمت طلا خواهد بود.

سوکی کوپر کارشناس بازار طلای بانک استاندارد چارترد نیز ماه گذشته گفته بود که انتظار دارد که در سال جاری قیمت طلا افزایش یابد.

کوپر می‌گوید: ما انتظار داریم تا پایان سال جاری قیمت طلا افزایش چشمگیری را تجربه کند.

وی ادامه داد:‌در سه ماهه چهارم سال جاری قیمت طلا به بالاترین میزان خود در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ رسیده و به احتمال زیاد به بیشترین میزان در ۵ سال گذشته خواهد رسید.

بانک‌های مرکزی کشورهای جهان با هدف تنوع‌بخشی به ذخایر خود و فاصله گرفتن هر چه بیشتر از ارزهایی نظیر دلار آمریکا روند خرید طلا را در پیش گرفته و این روند به قدری بالاست که طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورها نسبت به سال قبل از آن ۷۴ درصد رشد داشته و به ۶۵۱.۵ تن رسیده است.

هاکسلی می‌گوید: نه تنها بانک‌های مرکزی کشورهایی نظیر روسیه و قزاقستان در حال خرید طلا هستند بلکه بانک‌های مرکزی لهستان،مجارستان، فیلیپین و چین نیز به آنها پیوسته‌اند.

کارشناسان می‌گویند اگر چین به افزایش ذخایر طلا با نرخ کنونی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه دهد، این کشور می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین خریداران طلا در جهان تبدیل شود.

هاکسلی می‌گوید اگر به ۱۰ سال پیش و پیش از بحران بزرگ اقتصادی در جهان بازگردیم بانک‌های مرکزی فروشنده مطلق طلا در بازار بودند اما امروزه آنها خریداران پروپا قرص طلا هستند و شاید شاهد جم کردن هزار تن طلا در بازار توسط بانک ها باشیم.

وی می‌گوید این حقیقت که بانک‌های مرکزی و مقامات دولتی کشورها به سمت تنوع بخشی به منابع حساب‌های ذخیره خارجی خود آمده‌اند به نظر برای بازار طلا بسیار خوب است

شورای جهانی طلا هم اعلام کرده است با توجه به امنیت طلا در حفظ ارزش، جذابیت این فلز در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت چرا که شاهد افزایش بحران در بازارها و اجرای سیاست‌های حمایت گرایانه از سوی کشورها خواهیم بود

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.