نخست وزیر پاکستان که قرار است در هفته آتی به دعوت رسمی رئیس جمهور به تهران بیاید حاوی چه پیام های است؟ این سفر در حالی انجام می شود که در ماه های اخیر بن سلمان ولیعهد سعودی تور آسیایی خود را با دست پر به پایان رساند تا جایی که تحلیلگران در واکنش به سفر ولیعهد جوان معتقد بودند که باز هم دلار نفتی کار خودش را کرد. حال در این شرایط منطقه ای و تحولات مهم اخیر سفر عمران خان به شدت حائز اهمیت است. چراکه پس از حمله انتحاری سیستان و بلوچستان، روابط میان تهران و اسلام آباد در سایه این حمله تروریستی قرار گرفت. خبرگزاری ایرنا در گزارشی به اهمیتپ و ابعاد این سفر و پیام های آن به منطقه پرداخته است که از نظر می گذارنید:

 شمارش معکوس برای سفر قریب الوقوع «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به جمهوری اسلامی ایران شروع شده و همه نگاه ها به نقش مقام های دو کشور برای مساعی حل مسائل منطقه ای و کمک به بهبود وضعیت جهان اسلام معطوف شده است.

وزارت امورخارجه پاکستان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد: «عمران خان» نخست وزیر این کشور به دعوت رسمی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) در سفری دو روزه و رسمی به ایران خواهد آمد. این اولین سفر عمران خان به ایران از زمان تصدی کرسی نخست وزیری پاکستان محسوب می شود.

هیات عالی رتبه نخست وزیر پاکستان متشکل از وزرای دارایی، حقوق بشر، دریانوردی، وزیر امور هماهنگی ایالات، مشاوران نخست وزیر در امور بازرگانی و پاکستانیهای مقیم خارج کشور و تنی چند از مقامات ارشد دولت اسلام آباد خواهد بود.

با نزدیک شدن به سفر مهم رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان به عنوان حزب حاکم این کشور، رسانه های پاکستانی از جمله کارشناسان حوزه روابط خارجی و منطقه ای معتقدند که عمران خان تلاش می کند تا ضمن همفکری با دولت جمهوری اسلامی ایران، به بهبود اوضاع منطقه ای از جمله تقویت اتحاد در جهان اسلام کمک کند.

تنها چند ماه از شروع کار دولت فعلی عمران خان در پاکستان، دونالد ترامپ در اقدامی غیرقانونی و یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج و چندی بعد تحریم های یکجانبه ای را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، موضوعی که منطقه و جهان را در وضعیت جدیدی قرار داد. همسایگان ایران به ویژه پاکستان این تحولات را رصد کرده و نگرانی خود را نیز نسبت به اقدامات یکجانبه دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران ابراز کردند.

تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، جنگ تجاری با چین، یک بام و دوهوای ترامپ درخصوص مسئله کره شمالی، برنامه های بی نتیجه آمریکا درخصوص آینده افغانستان و تصمیم اخیر آمریکا برای مشروعیت دادن به اشغالگری صهیونیست ها بر بلندی های جولان سوریه، از جمله مسائلی است که تهران و اسلام آباد مواضع مشترکی علیه آن اتخاذ کرده و معتقدند که کشورهای پرنفوذ جهان اسلام از جمله ایران و پاکستان باید در مقابل چنین اقداماتی ایستادگی کنند.

منابع خبری پاکستان اعلام کردند: عمران خان در جریان سفر به ایران با مقام های عالی رتبه این کشور درخصوص مسائل منطقه ای از جمله اوضاع افغانستان و مسائل پیش روی امت اسلامی رایزنی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان با هدف فعال سازی همکاری های متقابل میان تهران و اسلام آباد به ویژه تعاملات منطقه ای دو کشور و همفکری درخصوص اوضاع ملل اسلامی، به ایران سفر می کند.

نخست وزیر فعلی پاکستان با توجه به تحولات اخیر در خاورمیانه و مسائل مربوط به روابط ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، بارها تمایل خود برای کمک به حل مسائل منطقه، نقش آفرینی برای جلوگیری از درگیری ها در خاورمیانه و از همه مهم تر کمک به حل مناقشه یمن ابراز کرده بود.

عمران خان چندین بار پیشنهاد میانجیگری بین تهران-ریاض را ارائه کرده و گفته بود که وی درخصوص جنگ یمن با جمهوری اسلامی ایران و عربستان ارتباط برقرار کرده است.

عمران خان و وعده توسعه روابط با همسایگان

با روی کار آمدن دولت حزب جنبش عدالت به نخست وزیری عمران خان، اوضاع افغانستان، تداون تنش ها با هند، رویکرد سخت گیرانه دولت ترامپ علیه اسلام آباد و معلق ماندن پاکستان مواضع در ارتباط با تحولات خاورمیانه و از همه مهم تر مراقبت از روابط دیرینه پاکستان با جمهوری اسلامی ایران، از اهم مسائلی بود که عمران خان باید تصمیمات مهمی در این خصوص اتخاذ می کرد.

«عمران خان» در اولین سخنرانی خود تنها دو روز بعد از اعلام پیشتازی حزب وی در انتخابات عمومی پاکستان گفته بود دولت وی خواهان تعمیق و گسترش روابط بهتر با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر اصل احترام متقابل و خودداری از دخالت در امور کشورها، سیاست خارجی خود را ترسیم کرده است و توجه به گسترش بیش از پیش روابط و مناسبات با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را در اولویت سیاست خارجی کشور قرار داده است. 

به نظر می رسد با سفر آتی عمران خان به تهران، دولت های ایران و پاکستان در راستای اجرای سیاست های خارجی خود در نظر دارند در زمینه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انرژی با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته و در این مسیر دیدار مقام های عالی رتبه دو کشور با یکدیگر و امضای قراردادهایی آتی در بخش های مختلف به ویژه مسایل مرزی و امنیتی نشانگر فضای تعامل و رو به جلو در مناسبات و همکاری های دو جانبه است. 

مسوولان ارشد دولتی دو کشور بارها با سفر به تهران و اسلام آباد و برگزاری کمیسیون های مختلف به ویژه امنیتی ، دفاعی؛ سکان راهبردی مسایل میان دو کشور و منطقه را در کنترل خود داشته و به هیچ کشور خارجی اجازه ندادند تا در امور فیمابین آنها دخالتی داشته باشد. 

همکاری در امور امنیتی و مرزی

پس از حادثه تروریستی در جاده خاش-زاهدان در بهمن ماه گذشته و پیگیری های فوری دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و مقام های عالی نظامی کشور، پاکستان ضمن محکومیت این حمله یک هیات کارشناسی را عازم ایران کرد تا بتواند ملاحظات کشورمان در خصوص رخدادی های مرزی به ویژه حادثه جاده زاهدان را بررسی کند.

پس از آن پاکستان متعهد به رسیدگی به ملاحظات طرف ایرانی برای جلوگیری از ناامنی مرزها شد. البته پس از هموارتر شدن مسیر همکاری های دو کشور، خبرهای خوبی نیز درخصوص آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی به گوش رسید هر چند هنوز دو نفر از مرزبانان کشورمان در چنگ تروریست ها هستند و تلاش های دو کشور برای آزادی این عزیزان نیز ادامه دارد.

اواخر اسفندماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی از جانب عمران خان نخست وزیر پاکستان، خواهان عملیات قاطع پاکستان علیه تروریست های ضد ایرانی شد و تاکید کرد: ما نباید بگذاریم دهه ها دوستی و برادری بین دو کشور، تحت تاثیر اقدام گروهک های تروریستی قرار گیرد که ما و شما می دانیم از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می شوند.

در همین رایزنی تلفنی بود که روحانی اعلام کرد که تهران آماده استقبال از نخست وزیر پاکستان است.

نخست وزیر پاکستان نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه «امیدوارم به زودی از ایران دیدار کنم» ، اطمینان داد که ارتش و دولت پاکستان تمام تلاش خود را برای از بین بردن تروریست ها بکار خواهند گرفت و اجازه نخواهند داد این تروریست ها از خاک این کشور علیه همسایگان و به ویژه مردم ایران استفاده کنند.

عمران خان گفته بود که پاکستان به زودی خبرهای خوبی به ایران درباره عملیات های ضدتروریستی و نابودی اشرار در مرزهای مشترک می دهد. اکنون انتظار می رود عمران خان که این روزهای در تکاپوی سفر به جمهوری اسلامی ایران است، خبرهای خوشی درباره اقدامات این کشور برای تقویت امنیت مرزهای مشترک و همچنین توسعه روابط دوجانبه به ملت های دو کشور بدهد.

بدون تردید، گفت و گو برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه به ویژه مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور همسایه باتوجه به تحولات اخیر بین المللی و فراهم شدن مقدمات لازم برای توسعه این روابط، بخش اصلی گفت و گوهای عمران خان و مقامات عالی تهران خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.